Jan in Kopenhagen (16): Deze editie was onvergetelijk.

Zo een finaledag is altijd een speciale dag. Het voelt aan alsof het allemaal nog niet voor echt is, maar voor je het goed beseft is het allemaal voorbij. Een kwartier na de finale beginnen ze onmiddellijk met de afbraak van het decor en als je een uur later in de arena komt is het één grote puinhoop. Never go back... dat doe ik ook niet meer. Op een of andere manier doet dat pijn als ze alles afbreken. Maar goed, de finale is nog niet begonnen. Het is een drukte van belang. De pers loopt heen en weer, de delegaties lopen in het wilde rond en tellen af naar het grote moment.

Omdat het een eiland is en vervoer niet echt geweldig is blijven alle delegaties ter plaatse en keren ze niet meer terug naar hun hotels na de laatste generale repetitie. In verschillende kleedkamers staan kleine bedjes en de Griekse zanger probeerde wat te slapen. Het is immers belangrijk in perfecte staat het grote podium te bestijgen. Conchita komen we nog even tegen in de wandelgangen en ze vraagt of ik niet even met haar op de foto wil, eentje voor haar album. 

Nu ben ik toch een beetje trots want meestal zijn de rollen andersom als het om foto’s gaat. En ze wil ook nog drie kussen. Het is een heel leuke delegatie. Soms denk ik wel eens dat ze daarom niet kan winnen. De meeste winnaars vind ik persoonlijk niet zo’n leuke mensen. Maar Conchita zou een heel lieve winnares zijn. Hongarije, Griekenland, Malta en Oostenrijk zijn mijn favoriete delegaties en die Ovi uit Roemenie is ook een heel hartelijke man. Ik hoop dat ze allemaal een leuk resultaat neerzetten. 

De zaal loopt vol, in de wandelgang zwaait Axel nog even want hij komt ook kijken… En Suzy uit Portugal komt ook nog even gedag zeggen. Wat moet het een jammer gevoel zijn voor hen om er niet bij te zijn. Vooral als je moet beseffen dat het een beetje je eigen schuld is omdat het allemaal niet echt zuiver klonk. Ik vraag me af of ze daar nu lessen uit trekken.. Of ze nu extra zanglessen zouden nemen of extra oefenen of meer dicipline proberen te hebben. Maar goed, het is en blijft een finale zonder de Belgen, maar wel met Nederland en ik voel dat dat heel goed zit.

Vandaag doe ik de greenroom. Daar komen alle artiesten aan na hun optreden en ik vraag dan een korte eerste reactie. In de greenroom zelf film ik dan nog wat sfeerbeelden. Van dat alles maken we dan weer een leuk filmpje. Als de delegaties aankomen krijgen ze champagne of iets fris en na de reactie en de drank gaan ze dan de greenroom in. Wij kunnen het niet maken om alcohol te drinken en nemen dan maar wat water.

Verschillende delegaties vroegen ons om even aan hun glas te drinken… Uiteindelijk zijn we tijdens de twee Songfestivalweken allemaal een beetje familie van elkaar en dan drink je aan elkaars glas . 

En wat gebeurde moet ik niet meer vertellen… Ons Conchita won het feestje en iedereen was blij! Tot uit Rusland en Oekraïne kwamen de punten. Zelfs de Belgen gaven de twaalf aan Oostenrijk en niet aan Nederland. Misschien zijn ze nog altijd een beetje boos op Waylon. Al zeg ik het zelf, Waylon is een heel aardige kerel.

Ik ben zo blij voor de Nederlandse delegatie! Ze hebben hun land eens deftig op hun plaats gezet na zoveel slechte kritiek op het lied. Velen zouden zich moeten schamen om zo hoog van de toren te roepen hoe slecht het was. Maar het zijn diegene die nu weer het meest lawaai maken. Ach ja.. het blijven Nederlanders! Maar ik ben enorm blij voor ze en ze verdienen hun tweede plaats! Pure klasse op het podium! De artiesten in de top vijf zijn allemaal ervaren en professionele artiesten. Hopelijk maakt de VRT en RTBF een grondige analyse!

Het zit erop! Morgen twaalf uurtjes naar huis rijden, maar eerst feesten in EuroClub! Deze editie was onvergetelijk. Leuke gaststad, leuke alternatieve locatie en vooral.. fantastische mensen en sfeer. Ik mis het nu al... Veel liefs, bedankt om me te lezen… En wie weet.. misschien tot volgend jaar!

Populaire berichten van deze blog

BLANCHE ZINGT "CITY LIGHTS" VOOR BELGIË IN KIEV.

Kiev Live: België naar finale Eurovisie Songfestival 2017.

Kiev Live: Blanche werkt goeie eerste generale af.