Kopenhagen Live: "Het is een strijd die gewonnen moet worden!"


Een klein uurtje na de finale mocht de Oostenrijkse delegatie een persconferentie geven. Op de tonen van "Rise Like A Phoenix" mocht Conchita Wurst de pers trotseren, natuurlijk met haar trofee. "Zoals jullie konden zien was ik heel de tijd aan het huilen, omdat er zoveel punten binnenkwamen. Plots begon het confetti te regenen en riepen ze me naam af. Ik had er geen woorden voor.". Wat zijn haar ambities na het Eurovisie Songfestival? "Een Grammy zou ik heel graag willen winnen. Als ik er op mijn zeventigste nog geen heb, zal ik er eentje moeten stelen." zei Wurst al grappend. 

Er kwam onvermijdelijk ook een vraag over Rusland en wat ze hierover dacht: "Ik weet niet of hij (president Poetin) kijkt, maar als hij dat doet heb ik een boodschap voor hem. We zijn niet te stoppen! Ik zet mijn leven verder zoals ik dat nu doe. Ik wil de regenboognatie groter maker. Ook in Oost-Europa zijn er homo's die een normaal leven willen. Het is geen gevecht voor mij, het is een strijd die gewonnen moet worden.".

"De familie van Eurovisie is een familie waar ik altijd al bij wou zijn, omdat het allemaal gebaseerd is op verdraagzaamheid. Ik voelde me meteen thuis en hoop dat de mensen buiten het Songfestival me ook zullen steunen. Ik ga blijven doen wat ik doe, mezelf blijven en als andere mensen dat ook doen, dan zal de wereld 'fabulous' zijn!" vertelde Wurst nog verder tijdens de persconferentie.

De overwinning van Conchita Wurst wilt ook zeggen dat het Eurovisie Songfestival in 2015 naar Oostenrijk komt. "ORF is enorm trots om het Eurovisie Songfestival volgend jaar te organiseren. We hebben hier achtenveertig jaar op gewacht. Oostenrijk is meer open geworden vanavond en we zijn enorm blij dat dit aanvaard is door Europa. We zullen DR bedanken voor het hoge level dit jaar en het zal moeilijk zijn om dit te evenaren, maar we doen ons best.". Jon Ola Sand, de Executive Supervisor van de EBU, overhandigde toen enkel documenten aan Kathrin Zechner, 'fernsehdirektorin' bij ORF.

Populaire berichten van deze blog

BLANCHE ZINGT "CITY LIGHTS" VOOR BELGIË IN KIEV.

Kiev Live: België naar finale Eurovisie Songfestival 2017.

Kiev Live: Blanche werkt goeie eerste generale af.