Kopenhagen Live: "Ik wil in mijn jurk slapen!"

Dat Conchita Wurst een veelbesproken artiest is, was te merken: de zaal was volledig afgeladen voor de persconferentie van Oostenrijk. Conchita zei dat haar repetitie ‘faboulous’ was. Haar mouwen van de jurk glitteren hard en zo heeft ze het graag, zei ze. Ze heeft enorm genoten van de repetitie. Over de staging: "Ik wilde heel graag gaan voor een simpele staging. Het is simpel, maar vooral ook enorm prachtig". Over hoe ze zich voelt op het podium: "Het is overweldigend en zo ongelooflijk indrukwekkend. Ik weet niet of mensen het zich kunnen inbeelden, maar om in zo'n lichtzee te staan... geweldig!".

Veel vragen betreffende de act die ze opvoert en haar naam: "Als artiest moet je het volledige pakketje aanbieden. Ik heb een grappige naam, maar breng wel een serieuze act. Dat gaat er juist over dat niet alles altijd zwart en wit is, niet alles moet serieus zijn".

Over haar outfit en het "Conchita" zijn: "mensen vragen wel eens hoe lang het duurt om mijn haar in orde te krijgen. Ik zeg dan dat ik geen idee heb, ik ben er zelf niet bij". Ze heeft ook een gouden raad: "Wees niet bang om eens iets uit te proberen". De jurk heeft ze zelf ontworpen: "Ik heb een mode-achtergrond en ik wilde het zelf ontwerpen. Ik wilde mijn visie tot leven brengen. De jury vind ik prachtig. Ik wil er zelfs in slapen, maar dat mag helaas niet van de delegatie".

Of ze de voetstappen van Udo Jurgens, de laatste en ook enigste Oostenrijker die het festival won, wil stappen: "Als mensen het willen, wil ik steeds weer naar het Songfestival komen". Tom, zo heet Conchita echt, is zich ervan bewust dat binnen de LGBT-gemeenschap mensen ook bang zijn door haar voorkomen. "Omdat ze zelf nog met hun geaardheid worstelen? Aan de mensen die er nog mee worstelen: Ik wil hen niet bang maken. Ik wil hen tonen dat ze op geen enkele manier bang mogen zijn. Dat ze alles mogen doen dat ze willen".

Oostenrijk nam voor het eerst deel in 1957. Het land is in zijn lange aanwezigheid wisselend succesvol geweest met beste resultaat de overwinning in 1966. Uit ontevredenheid met het ‘politieke stemmen’ zoals Oostenrijk het noemde, zag het land van deelname af in de periode 2008-2010, om in 2011 weer terug te keren. Net als in 2012, strandde het land in 2013 ook in de halve finale.

Een verslag van de Oostenrijkse repetitie kan je hier lezen.

Populaire berichten van deze blog

BLANCHE ZINGT "CITY LIGHTS" VOOR BELGIË IN KIEV.

Kiev Live: België naar finale Eurovisie Songfestival 2017.

Kiev Live: Blanche werkt goeie eerste generale af.