Jan in Wenen (11): "We hebben geen vrienden meer!"

Vandaag was de eerste dag dat ik me echt moe voelde. Het was pas half twee 's nachts toen we gisteren de arena verlaten hebben. Moest nu zowel België als Nederland niet zijn doorgegaan dan zou het net iets moeilijker zijn geweest om de energie te vinden om op volle kracht door te gaan. De vijf grote landen, Australië en het gastland hadden hun tweede repetitie en anderhalf uur daarna was alles al klaar voor de generale van de tweede halve finale. Ik ben niet kunnen blijven, duizenden kinderen konden de repetitie bijwonen en ze waren wel enorm enthousiast.

Telkens als Conchita op het toneel verschijnt gaat heel de zaal uit de bol. Toch prachtig dat het fenomeen Conchita hierin slaagt! Het kan dan ook niet anders dat ze in haar land enorm bijdraagt aan verdraagzaamheid en respect en dat was een van haar hoofddoelen waar ze voor meer dan 100% geslaagd is.

Er was vandaag ook een beetje tijd om het wat rustiger aan te doen. Terwijl ik op een site zag dat Trijntje alweer thuis is had ik wat babbels met deelnemers die straks in de halve finale staan. En dan komt vaak de vraag, die ik echt niet graag beantwoord "Wat denk je? Zullen we doorgaan?" Ze weten dat ik een slechte leugenaar ben. Ik kan moeilijk liegen en probeer dan altijd de positieve kanten naar boven halen die zouden kunnen maken dat er een finaleplaats is.

Het raakte me een beetje wanneer de Israëlische delegatie me zegde dat ze toch weer vrezen niet door te mogen gaan. "Weet je Jan, we hebben echt geen vrienden meer, was het maar anders!" De zakken producten van de dode zee die ze gewillig uitdelen hebben daar jammer genoeg geen effect op. Jammer voor Israël, ze behoren tot de meest sympathieke delegaties. Toffe mensen die het volgens mij ook graag anders zouden zien. Dat maakte ik op uit de blik toen ze zegde "Wij hebben geen vrienden meer" Maar naar mijn gevoel kan de oproep van hun 17 jarige Golden Boy om een feestje te bouwen in Tel Aviv daar misschien verandering in brengen .

Voor de show begint is er een oproep geen 'boe' te roepen, niemand beslist zelf geboren te worden in het land dat hij gaat vertegenwoordigen. Het heeft zijn effect. Rusland kreeg een redelijk goed applaus.

Straks is de lijst compleet en kennen we alle deelnemers van de finale. Altijd jammer dat er mensen naar huis moeten, ieder doet immers zijn best. De Portugese backing weet vandaag of ze nog 3 dagen mag feesten of moet werken. In de perszaal staan ze laatst, jammer want ik hou van de donkere wat stoere ballade gezongen door een meisje met mooie uitstraling en wibbelschoudertjes.

Populaire berichten van deze blog

BLANCHE ZINGT "CITY LIGHTS" VOOR BELGIË IN KIEV.

Kiev Live: België naar finale Eurovisie Songfestival 2017.

Kiev Live: Blanche zit in de 'danger zone'.