Jan in Wenen (8): Het Songfestival is geen exacte wetenschap.

Als het de beurt is aan de Big 5 en het gastland (en dit jaar ook Australië) om te repeteren dan weet je dat het einde van de repetities in zicht is. De dag begon met de drie Italiaanse tenoren, ik ben geen fan maar eerlijk is eerlijk, ze kunnen wel zingen. Hun diva-gehalte was erg hoog tijdens de in-ear rehearsal maar goed, ik neem aan dat ze dat wel perfect willen natuurlijk. Dichtbij filmen was geen optie, ze hadden geen make up op en vonden aldus dat ze er niet goed genoeg uitzagen. Frankrijk verrast met een heel mooie staging. Ik ben benieuwd hoe dit deze Franse inzending straks gaat presteren. 

Maar zoals Cornald Maas me gisteren vertelde denkt hij dat de mensen haar zullen geloven en het klopt wel daarenboven zingt ze fantastisch. Met Engeland heb ik een probleem, ik zou graag eens weten hoe een land als UK erin slaagt om telkens zo’n zwakke inzendingen te sturen. In principe zou dit het land moeten zijn dat moeite moet hebben om “niet” elk jaar te winnen. De beste popsongs are made in UK. Maar die know how gebruiken ze in ieder geval niet om een degelijke inzending te sturen. Dit jaar toveren ze de meest foute act uit hun hoed en sluit ik niet uit dat ze wel eens “0 punten” zouden kunnen scoren. Maar goed, zoals ik zeg... Het Songfestival is zeker geen exacte wetenschap en wie weet krijgen ze niet een beloning om van het podium een soort van “Disney Electric Parade” te maken. Als laatste kwam Australië aan de beurt. Tof nummer, maar ik had meer verwacht van hun stage performance.

We zijn de dag vroeg begonnen dus de repetities zijn al snel voorbij. Zo kunnen we ons rustig voorbereiden op de openingsceremony. De Oostenrijkers spaarden kosten noch moeite om hier een onvergetelijk evenement van te maken. Een enorme “Red Carpet” en een prachtige locatie. In mijn 16-jarige Eurovisie cariere was dit de mooiste ooit!

Mensen van ORF vertelden me dat een groot stuk van het budget ook naar randactiviteiten is gegaan zoals de openingparty en Eurovision Village. Ik zou de rekening niet graag betalen. Eten en drinken in overvloed in een perfect georkestreerde organisatie. Daarna werden we naar EuroClub gebracht waar Conchita haar opwachting maakte. Een dikke proficiat aan Oostenrijk, we gaan een mooie week tegemoet!

Populaire berichten van deze blog

BLANCHE ZINGT "CITY LIGHTS" VOOR BELGIË IN KIEV.

Kiev Live: België naar finale Eurovisie Songfestival 2017.

Kiev Live: Blanche werkt goeie eerste generale af.