Wenen Live: "Ik heb een traantje gelaten"


Måns Zelmerlöw, de kersverse winnaar van het Eurovisie Songfestival 2015, gaf na afloop een persconferentie in de Wiener Stadthalle. Na een uitgebreid fotomoment stond hij de aanwezige pers te woord: "Ik voel me geweldig. Ik had het niet door toen we werden uitgeroepen als winnaar. Het was Christer Björkman die het me vertelde. Ik dacht dat Italië of Rusland ging winnen. Maar ik heb het gedaan! Ik ben zo blij!"

De 28-jarige zanger moest het in Zweden drie keer proberen vooraleer hij op het Songfestivalpodium terecht kwam en hier lukte de overwinning hem meteen. Is de Zweedse selectie dan moeilijker dan het Songfestival? "Melodifestivalen heeft een hoge kwaliteit. We hebben een sterke traditie qua songwriting in Zweden en het is dus zeker moeilijk. Maar op het Eurovisie Songfestival heb je veertig landen en heel wat goede songs. Ik betwijfel of het met één van mijn andere nummers zou gelukt zijn. Eurovisie is echt wel harder!" zegt Måns.

"Dinsdag starten de voorbereidingen voor het Eurovisie Songfestival 2016. Dan kunnen gaststeden hun kandidatuur stellen voor de 61e editie. We hebben de know-how van twee jaar geleden. We gaan ook met ORF praten om ervaringen uit te wisselen" zegt Christer Björkman, de 'big boss' van Melodifestivalen en de man van Eurovisie in Zweden. In de wandelgangen werd er vandaag al gezegd dat de hotelkamers van Stockholm voor mei 2016 al geblokkeerd zijn door SVT.  Of Zelmerlöw het festival gaat presenteren? "Als het kan, zou ik zeer vereerd zijn!" Måns staat in Zweden ook bekend omtrent zijn presentatiewerk. 

Måns Zelmerlöw was duidelijk geëmotioneerd na zijn overwinning, maar huilen deed hij toen naar eigen zeggen niet; "Ik moest niet huilen toen ik won, maar toen we Rusland voorbij staken en de arena ontplofte, heb ik wel wat traantjes gelaten" Tot slot had hij nog enkele wijze woorden voor ons: "Geloof in jezelf, en wees wie je bent. We zijn perfect zoals we zijn!"

Jon Ola Sand, executive supervisor van de EBU, gaf aan Christer Björkman de papieren voor de organisatie van de 61e editie van het Eurovisie Songfestival, sinds vandaag trotse eigenaar vaan de Guinness World Record voor 'Longest Running Anual TV Music Competition". 

Populaire berichten van deze blog

BLANCHE ZINGT "CITY LIGHTS" VOOR BELGIË IN KIEV.

Kiev Live: België naar finale Eurovisie Songfestival 2017.

Kiev Live: Blanche werkt goeie eerste generale af.