zondag 1 mei 2016

Jan in Stockholm [1]: Geniet van het festival en zijn uitspattingen.

Alweer een jaar geleden zeg je? Een jaar gaat zo snel voorbij! Voor je het weet ben je weer aan het pakken om naar het Eurovisie Songfestival te vertrekken. Een jaarlijkse traditie waar we naar uitkijken. Het festival van de lichte muziek, kunst, kitsch en zoveel meer en dat verpakt in zeven uur muziek waar je zal van houden of dat je zal aanzetten tot zappen. Mijn koffer zit dit jaar minder vol dan andere jaren, waarschijnlijk een stuk selectiever en realistischer geworden. Wat je thuis niet meer van kleding draagt zal ik hier ook niet meer uit de kast halen.

We zijn deze editie begonnen met een best lange reis. Na twee jaar vliegen we weer eens in plaats van de wagen te nemen. Het was fijn om opnieuw uit het geliefde Brussel te vertrekken, na anderhalf uur te wachten om de bagage in te checken ging het allemaal vlotjes. Dat had ik er graag voor over, wetende dat ik niet zo lang geleden een uur had aangeschoven maar dan voor een ritje op de Space Mountain. Alles is relatief.

Met een vriendelijke knipoog werd de zonde van de iets te zware handbagage vergeven en ging het richting Kopenhagen voor een korte tussenstop. Bij het landen zag ik rechts van me de grote arena waar het festival in 2001 had plaatsgevonden, links van me de oude scheepswerf van 2014 en als ik dan even verder over het water keek zag ik de arena van Malmö 2013. Zou het kunnen dat we in Eurovisiegebied zijn aangekomen? :-)

Het is nog relatief rustig, een paar bekenden van de delegatie uit Azerbeidzjan zag ik op de luchthaven en later, bij het genieten van een 'overpriced' biertje herkende ik al enkele fans die elk jaar van de partij zijn. Of de jongens hebben talent om goed te sparen of ze zitten er warmpjes in want twee weken Stockholm is niet goedkoop.

EuroClub staat klaar voor het paleis van de jarige koning en de grote Bolvormige Globen kan niet wachten om na het jaar 2000, wat mijn allereerste festival was, het grootste muziekevenement ter wereld te hosten. Straks alvast even een kijkje gaan nemen of het decor er in het echt zo indrukwekkend uitziet als op foto en dan kunnen we morgenvroeg starten met repetitie nummer één: Finland.

Ondertussen heeft ons 'Eurovisie" Youtube-kanaal zijn miljoenste volgeling en hebben sinds mijn laatste stukje op deze site 500 miljoen mensen de moeite gedaan om een van onze video’s te bekijken. Laat de camera maar draaien en thuis de muisjes klikken. Geniet van het Songfestival van al zijn muziek en uitspattingen. Tot morgen!