vrijdag 13 mei 2016

Jan in Stockholm [13]: Ik was trots toen Peter ons vermeldde.

Wat een mooie avond voor de Belgen en Laura Tesoro! En ze maakten er een thriller van door ons pas als tiende en laatste land aan te kondigen. Toch leuk voor de Belgen en de delegatie! En eerlijk, na alle miserie van de laatste maanden kunnen we wat leuke momenten als deze gebruiken. Een doosje chocolade staat in het kantoor op me te wachten want ik heb samen met een collega (die op mijn aanraden nog een paar aanpassingen deed) de voorspelling van de tweede halve finale gewonnen! 9 op 10 juist! Wie had nu gedacht dat de jongens van Georgiƫ het naar de finale zou schoppen?

Het zijn donkere tijden voor Scandinaviƫ, merkten jullie ook op dat buiten Zweden, geen enkel Scandinavisch land de finale behaalde? Strategisch is dat goed voor ons, want het zou kunnen dat veel punten uit IJsland, Finland, Denemarken en Noorwegen onze kanten uitkomen. Zowel Douwe Bob als wijzelf gaan de vruchten plukken van de te zwakke inzendingen van de noorderlingen.

Gisteren leverden we weer maar eens het bewijs dat wie heel hard werkt aan zijn nummer en niet in zijn broek doet op het podium absoluut kan scoren op het podium van het Songfestival. Het klinkt heel gek om te zeggen maar als je het songfestival ziet als topsport dan geraak je in de hogere regionen. Focus en training in combinatie met talent zijn de belangrijkste factoren.

Wat een klein beetje jammer is, is dat Laura het eerste deel van de show geloot heeft. Wat dan wel weer knap is, is dat de zweden hebben beslis om haar de show te laten openen. Ze willen meestal een knaller om te beginnen. Ik voorspel een top 10-15 en hoop dat ze eerder 10 dan 15 zal worden. Ik moet toch eerlijk toegeven dat ik een beetje trots was toen Peter in zijn commentaar zegde dat het Belgen waren die meewerkten aan die anderhalf miljard views op het YouTube-kanaal.

Ik zet hier graag recht dat de andere helft van ons team Nederlanders zijn die even passioneel bezig zijn dan wijzelf. Al stonden Wim en ik mee aan de wieg van het YouTube kanaal een 10 tal jaar geleden. We kregen van YouTube een gouden “startknop” omdat we de kaap van 1 miljoen "subscribers" overschreden hebben. Maar goed.. Ik stop ermee want eigen lof stinkt..

Ik wil enkel nog even vermelden hoe jammer ik het vind dat MacedoniĆ« en Wit-Rusland de finale niet haalden. Ze hebben een speciale plek in mijn hart, vooral Kaliopi die zo’n geweldige vrouw is. Maar goed.. Tijd om uit te kijken naar de repetitie van de grote finale van het Songfestival! Liefs uit Stockholm!