donderdag 5 mei 2016

Jan in Stockholm [5]: De Belgen zijn goed aangekomen!

Dit is alweer de vijfde dag en morgenavond kunnen we zeggen dat we alle liedjes van de tweede halve finale reeds gehoord hebben. Al wie me nu nog zegt dat de eerste halve finale sterker is als de tweede heeft volgens mij echt wel een inschattingsprobleem. Heel wat leuke nummers zitten volgens mij in de tweede halve finale. De dag begon met Letland, een van mijn persoonlijke favorieten en het was een start met een muzikaal orgasme. Het kan bijna niet anders of dit lied moet hoog scoren. Vooral de vakjury moet de kwaliteit hiervan kunnen inschatten.

Knip de Poolse jongen zijn haar kort en verwijder de zwarte nagellak en er staat een heel leuke kerel voor je. Maar goed, het zal de stijl zijn die hij leuk vindt. Op een of andere manier doet hij me van bouw en timbre aan Conchita denken. Wit-Rusland, Australië, maar ook San Marino zijn aan het experimenteren gegaan met schermen, net zoals Rusland en IJsland. Waarschijnlijk allemaal doordat het Måns vorig jaar geen windeieren legde. 

Persoonlijk weet ik niet of dat een goede evolutie is. Het lijkt allemaal een beetje een live videoclip te worden. Als we niet opletten projecteren we binnenkort de deelnemers op een gaasdoek en hoeven ze zelfs geen hotel meer te boeken. ;-) Zo een vaart zal het zeker niet lopen en misschien is het goed om blijven te vernieuwen. Ik ben benieuwd of het in de resultaten te merken zal zijn.

Vandaag was ik vooral onder de indruk van Letland en Australië. En vocaal van Macedonië en Servië. Ik hoop dat de Serviërs hun kansen niet vergooien door het geheel veel te agressief te serveren. Het nummer gaat over mishandeling van vrouwen, wat een interessant thema kan zijn, maar gebracht met een ietsje te veel drama, haar prachtige stem maakt dan weer veel goed!

Morgen zijn de Belgen aan de beurt... Ze zijn vandaag in ieder geval aangekomen! In de EuroClub was er meer volk komen opdagen dus de avond werd een beetje later afgesloten. Wat een schitterende locatie! Een prachtig zicht op de stad en zijn rivieren en dat voor de deur van de koning. Hopelijk belt hij de politie niet voor nachtlawaai.

Jullie hebben een feestdag maar hier is het business as usual... acht landen die repeteren en afsluiten doen we met de Belgen. Misschien kan ik nog een paar laatste zonnestralen meepikken als het meezit. Tot morgen!