Jan in Stockholm [8]: Laura lijkt me een tweede Loïc Nottet.

Om 8 uur in de vroege ochtend kwamen de Duitsers aan en om 22:30 in de late avond verlieten de Belgen als laatste de Globen Arena. In de tussenperiode waren er de eerste repetities van de Italië, het Verenigd Koninkrijk en de Duitsers én de achttien (!) tweede repetities van de tweede halve finale. Dat is een hoop muziek om te verwerken. Italië had een wasdraad van huis, tuin en keukengerief opgehangen en het meisje staat op een mini-gazonnetje op het midden van het podium te zingen. En geloof me, waarschijnlijk zal van de Italiaanse bijdrage wel kippenvel van krijgen. 

Volgens mij eentje om van heel dichtbij in het oog te houden. Het grietje deed me altijd al denken aan "Le Fabuleux Destin" en nu lijkt die look en feel doorgetrokken naar het podium. San Remo 2017 zou zo maar eens de waarheid kunnen worden. Tussen de vele up tempo liedjes zal dit zeker opvallen.

De Duitse legt haar weg af tussen de olijfbomen helemaal opgemaakt als een Manga figuur. Als ik het op de radio hoor zal ik niet beginnen zappen maar dat is het dan ook. Wat het Verenigd Koninkrijk betreft: ik kan maar niet geloven dat het mekka van de pop muziek er niet meer kan in slagen om dit feest elk jaar opnieuw te winnen. Ze zien het festival als "camp" en circus, waar absoluut niets op tegen is. Met simpele niemendalletjes kan je geen mooi weer maken op het podium van ’s werelds grootste tv show.

En geloof het of niet maar de Belgen hebben dan misschien niet het meest wereldschokkende lied, ze slagen er dit keer in om het met veel bravoure te verkopen. Een hoop bling bling en een grietje dat van de TV spat in een ogenschijnlijk simpele choreografietje.. Het lijkt wel of we bijlessen zijn gaan volgen bij de Russen of Azerbeidzjan. Laura lijkt me een tweede Loïc Nottet. Een totaal ander nummer natuurlijk, maar beide talenten weten wat focus en engagement is.

Geloof me als ik zeg dat ik gisteren voor het eerst een Vlaamse gezien heb die, het niet te onderschatten podium, van het festival aankan en het gretig en passioneel tot zich neemt. Ik heb deze keer niet bang moeten afwachten of ze de 3 minuten zonder kleerscheuren zou overleven. Dat wil nog niet zeggen dat ze het hele ding hier gaat winnen, maar dat maakt wel dat ze zich laat opmerken en wanneer ze de finale niet zal halen ze er in ieder geval wel met een winning spirit aan begonnen is. Het is simpele act à la "High School Musical" of "Glee"... Oké.. Maar dat zijn wel enorme commerciële successen waar de jeugd gretig kan voor SMS’en. 

Helemaal kapot van een veel te zware en te lange dag, kijk ik uit naar morgen. Enkel de namiddag de tweede repetities van de grote landen afwerken en dan een stapje gaan zetten in de EuroClub waar iedereen samenkomt om de opening van het festival te vieren. Hopelijk bent u een beetje up tp date en is het in België even zonnig en mooi als hier. Want het moet gezegd! Stockholm in de zon is prachtig!



Foto: Andres Putting (EBU)

Populaire berichten van deze blog

BLANCHE ZINGT "CITY LIGHTS" VOOR BELGIË IN KIEV.

Kiev Live: België naar finale Eurovisie Songfestival 2017.

Kiev Live: Blanche zit in de 'danger zone'.