vrijdag 13 mei 2016

Stockholm Live: "Ik viel drie keer van de bank!"

Tien euforische kandidaten verschenen gisteren op de persconferentie na de tweede halve finale. In een extreem volle persarena konden ze de nationale en internationale pers te woord staan en moesten ze ook hun deel in de finale loten. Ondertussen is duidelijk dat België de eer krijgt om de finale van het 61ste Eurovisie Songfestival te openen. Het typerende dansje in onze Belgische inzending werd door Laura Tesoro trouwens nog een vakkundig voorgedaan. Zij was de eerste in rij om de pers te woord te staan. Ze kreeg een vraag van Jens Geerts (OUTtv) en Fernando Méndez de Paz (Radio International)

België: De moderator vroeg hoe nerveus Laura was: "Ik was erg nerveus, maar ook heel blij toen we te horen kregen dat we naar de finale gingen. Ik viel drie keer van de bank!" Het was Jens Geerts van OUTtv die de eerste vraag mocht stellen en het was eerder een verzoek: "Ik heb twee linkervoeten, kan je me het nog één keer laten zien?" Dat deed ze dan ook met een luid applaus. Ook de internationale media mocht een vraag stellen. De man feliciteerde Laura in het Nederlands: "Proficiat Laura, goed gedaan!" Hij had een vraag over de styling van Laura en de trui (Belgique, Belchique) die ze aanhad: "Het is een sweater van O'Rèn, die ook de staging outfit deden. Ik hou wel van chique zijn, maar niet van me volledig op te kleden!" De moderator besloot dan ook: "Het beste van twee werelden: chique en comfortabel!"

Georgië: "De kwalificatie kwam echt onverwacht. Maar het wel een opluchting. Alles kan nu gebeuren na vandaag. Thomas G:Son, een Eurovisielegende schreef het nummer. Hij gaf me geen tips om te winnen, want het nummer was al gemaakt als we met hem de studio introkken!"

Oekraïne: Geen vragen van de Oekraïense pers, maar cadeautjes. "Het nummer gaat over mijn grootmoeder en het nummer is voor alle Krim-Tataren en voor mijn land Oekraïne. Ik wil iedereen bedanken voor het geweldige optreden vanavond. Het niveau van het festival is echt gestegen!"

Bulgarije: "Ik ben de gelukkigste persoon in de wereld op dit moment. In Düsseldorf konden we het niet halen en nu dus wel. Het is de tweede finaleplaats voor Bulgarije. Ik heb een tatoeage met een paardebloem: het systeem van het Junior ESC in 2015 en van dit festival. Het leek me cool!"

Australië: "Mijn 'Dami Army' zijn de beste fans die ik me kan voorstellen. Ik was echt omvergeblazen van de reactie. In Australië waren ze al om 5 uur in de ochtend wakker om me te steunen. Ik huil niet vaak, maar na mijn optreden moest ik toch een traantje laten."

Litouwen: "Er is veel meer interesse in het festival in Litouwen. We hebben hard gewerkt aan de performance. Ik heb dit voor mijn land gedaan en jawel, 'I've Been Waiting For This Night' for vele maanden. De backflip die ik deed ik Baku was het spannendste, nu was dat de salto."

Servië: "Dank je om me te steunen. Mijn lied heeft een sterke boodschap en ik denk dat vele mensen dat heeft aangegrepen. Het zou natuurlijk geweldig zijn om te winnen, maar ik ga gewoon alles geven om mijn land trots te maken. Dit is echt mijn Servische droom die ik aan het beleven ben!"

Israël: "Waar ben ik nu? Ik weet het niet. Ik zit in een roes. Ik schreef vandaag op de sociale media dat ik zo graag naar de finale wilde en het is gelukt. Het is een cadeau denk ik om onze nationale feestdag te vieren vandaag. Mijn lied heeft een boodschap van gelijkheid, iedereen is 'Made of Stars'."

Polen: "Ik zong in het bijzonder voor mijn moeder. Zij is de persoon die me altijd heeft gesteund in elke keuze die ik heb gemaakt. Alle liedjes dit jaar zijn op hetzelfde niveau. Ik heb echt geen favoriet! Ik wil die keuze niet maken. Ze zijn allemaal geweldig!"

Letland: "Ik voel me geweldig. En moe. Ik ben zeer tevreden. Ik voelde de energie van de duizenden mensen in de zaal. Deze ervaring zal ik nooit vergeten. Ik heb zoveel mensen leren kennen en ik wil ze dan ook bedanken, net zoals de mensen die vanavond op mij hebben gestemd!"