Stockholm Live: "We zijn gekomen om te winnen!"

Vannacht was er in Stockholm na afloop van de eerste halve finale van het Eurovisie Songfestival 2016 een persconferentie met de tien finalisten. De tien gelukkige finalisten mochten na afloop de pers toespreken en ook loten in welk deel van de finale ze zullen starten. De tien delegaties werden hartelijk verwelkomt door de pers, maar er was ook wat heibel. Zo ging Iveta Mukuchyan uit Armenië tijdens de finale op beeld met de vlag van Nagorno-Karabakh, iets wat niet naar de zin was van Azerbeidzjan. Die vraag werd dan ook gesteld aan de kandidate van het land, maar werd diplomatisch vermeden.

Hongarije: "We zijn ontzettend blij. We hebben alles gedaan wat we konden doen. De energie kwam over en dat was heel belangrijk. Ik heb er alles aan gedaan om de Hongaren trots te maken. Ik dank al mijn fans die dit hebben mogelijk gemaakt. Jullie zijn trots op mij, maar ik ook op jullie. We hebben nog veel werk te doen op zaterdag."

Kroatië: "Ik ben geschokt. Sommige mensen in Kroatië wilden dat we ons niet kwalificeerden, dus dit is voor hen. We wilden natuurlijk naar de finale, het is zeven jaar geleden. Ik ben zo trots op ons team. Het is een groot project. Ik ben niet alleen trots op mezelf, maar op iedereen die dit allemaal heeft mogelijk gemaakt."

Nederland: "Ik voel me geweldig. Ik had niet het gevoel dat ik aan het optreden was voor 150 miljoen mensen. De mensen hebben gereageerd en daar hoopte ik op. We zijn naar hier gekomen om natuurlijk te winnen en ik zal daar alles aan doen. Ik geloof in 'less is more'. Ik wilde eerst mijn beste vriend bellen, maar talkshows in Nederland waren me voor."

Armenië: "Je droomt natuurlijk dat dit gaat gebeuren en plots is het realiteit. Iedereen vertelde dat het me ging lukken, maar toch moet je het eerst zien. Het ging veel te snel, die drie minuten. Dit gaat me heel mijn leven bijblijven. Als ik later oud ben, wil ik me alles herinneren van dit moment. Ik wil iedereen bedanken die dit mogelijk heeft gemaakt."

Rusland: "Ik ben zo blij dat we in de finale zitten. De show was geweldig. Ik was best nerveus om eerlijk te zijn, maar nu ben ik gewoon gelukkig. Rusland niet zo koud als vele landen denken. Sochi is best warm. We zijn een groot en  geweldig land. Je moet zeker ons eens een bezoek brengen. We zijn heel gastvrij - ook voor de LGBT-gemeenschap!"

Tsjechië: "Dit is een eer. Het is een historisch moment dat we naar de finale zijn gegaan, voor de allereerste keer. Het is een grote verantwoordelijkheid om op te treden in de halve finale en dat zal het natuurlijk ook zijn in de finale. Ik hoop dat onze buren uit Slovakije volgend jaar ook zullen deelnemen, want dit is een uniek en geweldig project."

Cyprus: "We werden als voorlaatste afgeroepen, dus we kregen bijna een hartaanval. Als we winnen gaan ze misschien wel een luchthaven naar ons noemen. We hebben de power in ons nummer, waar we weten niet hoe het zal aflopen. Als we ons niet zouden kwalificeren, hadden we toch de tijd vna ons leven. Dat wil ik ook aan de niet-gekwalificeerden zeggen."

Oostenrijk: "Ik had zoveel plezier. Ik was aan het huilen voor mijn optreden omdat ik zo zenuwachtig was, maar toen ik op het podium stond was dat voorbij. Ik was zo blij en dat ben ik nog steeds! Ik besef nog niet helemaal dat ik in de finale sta. Ik was zo opgelucht dat 'Austria' werd afgeroepen. Het Eurovisie Songfestival zou ik elk jaar kunnen doen!"

Azerbeidzjan: "Misschien kan ik het morgen pas vatten, ik ben nu gewoon overgelukkig. Dank je aan iedereen die mij een stem heeft gegeven. Ik hoop dat jullie nog gelukkiger zijn dan mij. Ik voelde weinig druk omdat ik de steun van mijn land voelde en zelfs van de hele wereld. Ik ben zo trots gewoon op iedereen, jullie hebben dit 'miracle' mogelijk gemaakt!"

Malta: "Het was echt wel heel spannend om als laatste te werden aangekondigd. Mijn hart gaat op dit moment uit naar de kandidaten die zich niet konden kwalificeren. Muziek moet ons verbinden, maar nu moeten we acht kandidaten achterlaten. Zoals jullie weten ben ik zwanger en ben ik blij dit moment te delen met nog een ander persoon in mij!"

Populaire berichten van deze blog

BLANCHE ZINGT "CITY LIGHTS" VOOR BELGIË IN KIEV.

Kiev Live: België naar finale Eurovisie Songfestival 2017.

Kiev Live: Blanche werkt goeie eerste generale af.