Stockholm Live: Estse inzending doet het goed.

Na een korte break van een goede twintig minuten konden we weer beginnen, nu met het laatste blok van zes kandidaten van de eerste halve finale. Jüri uit Estland staat weer in zijn blauw kostuum op het podium en ook hier zie je geen backing vocals, maar hoor je ze wel. Hij heeft weer zijn speelkaart bij, maar steekt ze ook weer snel weg. Als je dus enkele seconden niet oplet, zal je het moment dus missen. Vocaal klinkt Jüri beter dan dinsdag tijdens de eerste repetitie. Dat zit dus goed. Het probleem bij Estland is dat het niet opvalt tussen alle andere nummers en het een beetje kabbelt.

Estland maakte zijn debuut in 1994. Het land kon één keer winnen, namelijk in 2001. Die overwinning staat ook wel bekend als een overwinning bij puur toeval, omdat er amper goede inzendingen waren. In totaal haalde Estland vijf keer de finale van het Eurovisie Songfestival, waarvan allemaal sinds 2009. Het land kon dus vijf jaar op rij, van 2004 tot en met 2008, de finale niet halen. Dit jaar wel finale voor Estland?

Op de persconferentie van Jüri kregen we een leuke anekdote te horen over het begin van zijn carrière: "Ik heb mijn familie niet verteld dat ik ging meedoen aan Eesti otsib superstaari. Ik had bang dat ik ging falen, dus heeft mijn familie het pas gehoord toen ik geselecteerd was voor de liveshows" Hij won ook de lokale versie van Idool. Hij wist ook te vertellen dat de backings van Estland ook de backings van Ira Losco deden in 2002.

Meer informatie over Jüri Pootsmann uit Estland kan je vinden in Destination Stockholm. Afgelopen dinsdag repeteerde Estland voor de eerste keer. Dat verslag kan je hier terugvinden.

Populaire berichten van deze blog

BLANCHE ZINGT "CITY LIGHTS" VOOR BELGIË IN KIEV.

Kiev Live: België naar finale Eurovisie Songfestival 2017.

Kiev Live: Blanche werkt goeie eerste generale af.