vrijdag 6 mei 2016

Stockholm Live: Zoë zingt beter dan eerste repetitie.

Zoë uit Oostenrijk brengt een volledig Franstalige inzending: "Loin d'ici". Wanneer je in de arena bent, voel je je echt in een sprookje opgezogen door het grote decor met de visuals van de videoclip. Ze staat alleen op het podium, maar toch zijn er backing vocals. Veel landen stoppen die weg dit jaar en dat is wel jammer, want op een of andere manier dragen ze hier ook wel het nummer. Zoë klinkt wel een pak beter dan bij haar eerste repetitie. De vraag is of dit liedje wel voldoende gaat blijven hangen. Het is een schattig nummer, maar is schattig wel goed genoeg voor de finale?

Oostenrijk debuteerde op het festival van 1957. Negen jaar later, in 1966 won Udo Jürgens het festival met "Merci Chérie". 48 jaar later haalde Conchita Wurst de tweede overwinning binnen. Sinds de introductie van de halve finales haalde het land vier keer de finale, waarvan twee keer rechtstreeks geplaatst door het goede resultaat het jaar ervoor. Een vijfde keer in 2016? Het zou kunnen, maar het zou ook niet kunnen.

"Ik ben erg blij met de repetitie van vandaag" zegt Zoë uitgelaten op de persconferentie. "Ik kreeg kippenvel, maar misschien kwam dat wel door de windmachine. Ik kan echt niet wachten tot dinsdag!" Een journalist vroeg naar het paradijs van Zoë: "Je hebt dat vandaag gezien. Op een podium staan maakt ze zo gelukkig en zelfzeker. Maar ook als ik bij mijn geliefden ben, ben ik in een paradijs"

Meer informatie over Zoë uit Oostenrijk kan je vinden in Destination Stockholm. Afgelopen dinsdag repeteerde Oostenrijk voor de eerste keer. Dat verslag kan je hier terugvinden.