Jan in Kiev [1]: Kunnen we dan winnen?

"And the winner is Ukraine!" Daarmee werd vorig jaar de bestemming van dit jaar bepaald. Mijn favoriet was het niet, maar dat ze kon zingen, daar kan je niet omheen. Populair is "1944" nooit geworden, maar ik weet wel zeker dat Oekraïne jullie het geheugen zal opfrissen. De koffers zijn gepakt om naar Oekraïne (of is het 'de' Oekraïne?) te vertrekken. Wel, het is Oekraïne... Toen (de) Oekraïne in 1991 onafhankelijk werd, werd de streeknaam opeens ook de aanduiding voor het land. En landnamen worden in principe zónder lidwoord gebruikt. Vandaar dus Oekraïne. Je kan dus bijleren door mijn stukjes te lezen.

Het rommelde in Oekraïne, op alle vlak. De weg naar de finale van 13 mei is er één met ogenschijnlijk veel hindernissen. Veranderingen van management en politieke strubbelingen met Rusland. Zelfs het Songfestival staat niet boven de nationale wetgevingen en na heel wat gekissebis is het geworden wat het is. Geen Rusland aan boord en dus het verlies van een van de grootste landen dit jaar.

Ik hoor hier en daar de discussie of je landen die het moeilijk hebben door oorlog en geweld moet laten deelnemen aan dit circus. De ene is voor, de andere is tegen... Ik denk echter dat het festival een welkom lichtpunt is en een moment van vreugde na een donkere periode. Of het allemaal zo perfect zal verlopen als in de Zwedens van deze wereld... Dat denk ik niet, maar ik geloof wel dat op het einde van de rit iedereen zal kunnen genieten van een heel aantal uren vermakelijke TV en entertainment. Als er dan hier en daar eens een schoonheidsfoutje is, wel dan zullen we het erbij moeten nemen.

Dit jaar hadden de preparty’s veel success. Zelf was ik erbij in Riga, Tel Aviv en Amsterdam. Uiteindelijk zie je dan bijna iedereen tot driemaal toe alvorens het festival en repetities starten en leer je alvast wat mensen kennen. Nu wil je natuurlijk weten wie de meest sympathieke zijn en met wie je leuke contacten hebt. Oké. Malta, Noorwegen, Frankrijk, Montenegro en natuurlijk de Moldaviërs zijn super sympathiek en aardig. Het waren gezellige momenten met Tel Aviv als uitschieter. Maar ja, vier dagen in de zon en leuke bezoeken en boottochten, dat kan moeilijk anders.

De voorbije weken zag ik heel veel polls en lijstjes met favorieten. Het is erg leuk als je België zo vaak hoog op de lijstjes ziet staan. Kunnen we dan winnen? Dat blijft een moeilijke vraag. Wat heel duidelijk is is dat we dit jaar een "momentum" hebben. Het lied blijkt er uit te springen, en zelf is het helemaal het genre waar ik van hou. Maar eruit springen en anders zijn is absoluut niet genoeg om het festival te winnen. 

In geval van een absoluut perfect parcours, een ontspannen zangeres die foutloos zingt en wanneer er een perfecte chemie is met het podium en de belichting dan sluit ik een overwinning niet uit.  Een meisje op een podium met angst in de ogen, een crack in de stem en een choreografie die niet gesmaakt wordt, daar kom je zelfs de halve finale niet mee door. Tot nu is alles goed: mooi nummer, mooie clip en ik hou van de mysterieuze stem en looks van Blanche.

Geloof me vrij, nummertjes die er vandaag nog niet zo leuk en goed uitzien, hebben waarschijnlijk heel wat in petto op het podium en pakken kijkers en jury in. Zelfs Italianen met dansende apen zullen moeten bewijzen dat hun mayonaise pakt, want of ze het gaan smaken in Armenië en Wit-Rusland is nog maar de vraag. Een ding is zeker... Het gaat spannend worden.

Ik heb er in ieder geval veel zin in! Het is de vierde keer dat ik naar Kiev ga en ik vind het een prachtige stad die overgoten met een sausje van leuke mensen, het songfestival en wat zon helemaal gaat opleven.

Ik zal elke dag een stukje schrijven en wie zin heeft kan die lezen. Soms kort, soms lang, te zien hoeveel avonturen en leuke dingen er achter de schermen gebeuren. Zondag starten we alvast met de eerste repetities. Ik maak stukjes van 30 seconden van elke "rehearsal" en van wat er achter de schermen allemaal gebeurt. Ik hoop dat jullie er zullen van genieten!

Tot morgen!

Populaire berichten van deze blog

BLANCHE ZINGT "CITY LIGHTS" VOOR BELGIË IN KIEV.

Kiev Live: België naar finale Eurovisie Songfestival 2017.

Kiev Live: Blanche zit in de 'danger zone'.