Jan in Kiev [2]: Belgisch bier en eten in overvloed.

Vroeg opstaan en naar de luchthaven voor vertrek. Zalig! Bijna geen mens op de luchthaven en vlot door Lot (een Poolse vliegmaatschappij) via Warschau naar Kiev gebracht. De taxi stond klaar en de chauffeur was zo enthousiast dat hij de slagboom net niet afreed. Ik dacht: "Die wil niet betalen!". Daar gingen we dan. Eén lange weg van een aantal kilometer bracht ons naar het centrum van de hoofdstad waar ik meteen netjes mijn koffers heb uitgepakt en dan de stad ben ingegaan. Ik vrees dat er weinig dagen zullen volgen na vandaag om de stad in te trekken en terrasjes te doen.

Wat kan je hier nog veel doen met 20 euro! Een simkaart van Vodafone met 3 GB data, een paar uur bellen naar binnen- én buitenland kost me exact 1,74 euro en dan was de verkoper nog zo lief om mijn toestel in orde te brengen. Dit worden veel goedkopere weken dan wanneer de Zweden ons uitnodigen... Zeker voor de alcoholhoudende periode van de week.

De hoofdstraat (Khreshchatyk) is geweldig! Helemaal autovrij, overgoten van zon en gezellig druk. Over een paar weken bekeek ik nog de documentaire op Netflix van "Ukraine On Fire". Vandaag pakken ze het normale leven weer op. Het leeft nog altijd, maar naast WC-rollen met het hoof van Poetin op, die ze als een soort gadget verkopen, is er opnieuw plaats voor straatfeest en muziek.

Het grote Eurovisie-dorp brengen ze alvast in gereedheid. Een mogelijkheid voor de lokale bevolking en fans van het festival om te genieten van de muziek en een hoop acties van sponsors. Jacobs koffie, en één of ander Oekraïens biermerk sponsoren het festival. Hier op de terrassen is Belgisch bier de keuze over! Stella en Hoegaarden in overvloed en Belgische wafels en chocolade kleuren het straatbeeld.

Een rustige dag om te starten dus. Opstaan moet ik om 7 uur om op tijd naar de arena te gaan. Accreditatie ophalen, en het werk kan beginnen. Starten doen we met Zweden en op de middag zijn de Belgen aan de beurt. Hoog tijd dus om in het - beetje te harde - hotelbed in te kruipen en hopelijk morgen fit op te staan. Geniet van zondag! Morgen ben ik terug met hopelijk wat spannende verhalen. 😀

Populaire berichten van deze blog

BLANCHE ZINGT "CITY LIGHTS" VOOR BELGIË IN KIEV.

Kiev Live: België naar finale Eurovisie Songfestival 2017.

Kiev Live: Blanche zit in de 'danger zone'.