Jan in Kiev [11]: Het was een zwaar parcours.

De eerste jury finale zit er alvast op en vijftig procent van de stemmen zijn ondertussen gegeven aan de deelnemers van de eerste halve finale. Griekenland zag ik twee maal de revue passeren. Omdat er een technisch probleem was heeft ze het mogen overdoen. Verschil heb ik zelf niet veel gemerkt, maar correct is correct. De vogel van Armenië die op het einde van het nummer pas mocht gaan vliegen was al in het begin vrijgelaten en het was het verkeerde nummer dat opgestart werd. Alles werd rechtgezet en dezelfde fouten zul je tijdens de halve finale op je televisiescherm niet meer zien.

Er waren geen tegenvallers, iedereen heeft gedaan wat hij kon en voor de Belgen durf ik zeggen dat de prestatie van vanavond de beste was die we tot nu toe zagen. Correct gezongen, al is het na het laatste bruggetje altijd even hopen dat het goed gaat. En het ging goed. De wat angstige blijk in de ogen moeten we er bijnemen maar ik ga ervan uit dat de jury tevreden was en Blanche een ticket zal geven naar het grote feest van zaterdag. In de wandelgangen hoor ik dat ons lied toch wel een favoriet blijft.

Het aanpassen van de jurk heeft veel kunnen redden. Ik was opgelucht toen ik zag dat de postkaart voor België opnieuw opgenomen werd. Een zekerheid dus dat de zwarte jurk de definitieve keuze zal worden. Al ben ik nooit voorstander van zwart op het festival, toch is het een meer dan geslaagde creatie die Blanche mee moet upliften naar de hogere sferen van het puntenklassement.

Het was een zwaar parcours voor de Belgen en ze werden niet gespaard van hevige en toch wel deels terechte kritieken. Het moet niet makkelijk zijn voor een jonge artiest om na de ultieme ophemeling een target van kritiek te worden. Ik zag haar zelfs met nul punten helemaal onderaan staan in een poll die gehouden werd door de fans en pers na de eerste repetitie. Maar de aanpassingen hebben veel kunnen goedmaken. Gisteren stond er een meer zelfzekere Blanche op het podium te schitteren in eenvoud. Ik blijf haar een heel karaktervol en mooi meisje vinden daarbij geholpen door de jurk en sobere make up. Indien ze vanavond dezelfde prestatie neerzet zou kwalificatie een zeer logisch gevolg zijn.

Verder werd de avond afgesloten met een drankje op feest van Israël en was het een vrolijk weerzien met vrienden dewelke ik in het geval van gisteren een paar jaar niet gezien had. 

Om 14 uur gaan we weer aan de slag en ik wens jullie voor vanavond enorm veel kijkplezier toe! Geniet van de mooie show en zijn muziek, die je al dan niet zal kunnen bekoren en hopelijk gaan al je favorieten naar de grote finale van zaterdag. Vergeet je poll niet te maken en test hiermee je kennis van het festival. Vorig jaar had in tweemaal 9 op 10. Eens kijken hoe ik het er vandaag vanaf breng. Ik geef toe, het is geen gemakkelijke opdracht. Zeker niet voor ons die al heel de tijd alle nummers meerdere keren en sommigen te veel horen.

Populaire berichten van deze blog

BLANCHE ZINGT "CITY LIGHTS" VOOR BELGIË IN KIEV.

Kiev Live: België naar finale Eurovisie Songfestival 2017.

Kiev Live: Blanche zit in de 'danger zone'.