Jan in Kiev [12]: Verdriet verdrinken in de bar.

Vond je het spannend? Of weten we nu al dat de tiende aankondiging uiteindelijk toch België zal worden? Ik meen dat het nu de derde keer op rij is dat ze ons land als tiende finalist aankondigen, na Loïc Nottet en Laura Tesoro. Blanche heeft de stormen en de negatieve vibes met verve doorstaan. Geef toe, het zal toch niet makkelijk zijn om als jonge tiener dit moeten mee te maken. Artiesten die deze job deden voor de sociale media bestond, hebben het stukken makkelijker gehad dan in deze tijden waar iedereen zijn zegje mag doen en het mag uitschreeuwen op elk mogelijk platform.

Maar mooi, België naar de finale en dus eigenlijk al een overwinning op zich. En in die finale mag ze dan nog aantreden in de tweede helft waar maar een paar zitjes meer vrij waren. Het geluk stond aan Blanche haar kant en prompt toverde ze het rolletje van de tweede helft van de finale uit de hoed, Geloof me, dat is een voordeel! 

De Blanche die de martelkamer uitstapte was ineens een ander meisje, ze was vlot en zichtbaar blij en opgelucht. Ik heb het gevoel dat ze zal knallen zaterdag! Deze prestatie heeft haar zeker de energie gegeven die daarvoor nodig is en ze heeft de criticasters lik op stuk gegeven. Al geef ik toe dat het een spannende rit was die, indien beter aangepakt en voorbereid, een minder hobbelige rit was geweest. Ze heeft de muur van Geraardsbergen genomen maar de aankomst is dan nog zo zoet.

Twee van mijn persoonlijke lievelingen zijn niet door. Voor Finland en Letland is de lijn getrokken en mogen de pruiken de doos in en de zwarte, naar mijn gevoel oubollige zwarte jurk, de brandstapel op. Want de outfit zal haar waarschijnlijk de paar puntjes gekost hebben om het verschil te maken. Dit check ik zeker na de finale, want ik denk echt dat Finland elfde werd. Ook zullen veel punten van de liefhebbers van het genre naar Portugal gegaan zijn. 

Wat fijn voor de Portugezen om eindelijk weer eens naar de finale te mogen. En dit met een prachtig mooi lied dat blijkbaar veel mensen heeft kunnen ontroeren. Het was pas vandaag en met publiek in de zaal dat het lied volledig tot zijn recht kwam. Tijdens de repetities kwam het niet over.

Door het uurverschil starten we hier pas om 22 uur met het festival. Dat wil zeggen dat ons busje pas om 2:30 in de ochtend richting ons hotel vertrok. Dit heeft ons echter niet kunnen tegenhouden om onze kwalificatie nog te gaan vieren in de Euroclub. Want wat is een Belgisch succes zonder een “Nuit Blanche”. Ik moet zeggen dat het al lang geleden was dat ik met zonlicht de Euroclub verliet. Aangekomen in het hotel was er nog net één glas witte wijn over bij de Letten die tot dan hun verdriet in de bar aan het verdrinken waren. Dus toch ook even de tijd genomen om dat glas tot me te nemen samen met een troostend woord voor een inzending die ik met plezier in de finale had zien staan en heel erg goed was.

Het was een leuke avond met een succesvolle afloop. Tijdens de uitzending was ik voor de bekendmaking van de finalisten naar de zaal afgezakt om wat sfeerbeelden te maken. 

Straks starten we met de repetities van de tweede halve finale waar onze noorderburen hun gooi doen naar de kwalificatie voor de finale van zaterdag. In principe ziet het er goed uit voor Nederland. Drie perfect blendende stemmen die zeker bijval zullen krijgen van de jury’s. De drie ex-Juniors zien er geweldig uit en stralen op het grote podium. Waarschijnlijk ziet België Nederland straks in de finale en spelen we daar het Cyprus/Griekenland spelletje met de 12 punten. Ze krijgen straks al de mogelijkheid zich te bewijzen tijdens de jury finale en op donderdag duimen we voor jullie!

Populaire berichten van deze blog

BLANCHE ZINGT "CITY LIGHTS" VOOR BELGIË IN KIEV.

Kiev Live: België naar finale Eurovisie Songfestival 2017.

Kiev Live: Blanche zit in de 'danger zone'.