Jan in Kiev [15]: De belangrijkste bijzaak van het jaar!

Zo, de eerste punten zijn binnen en de jury finale is perfect verlopen. Volgens André die ik nog even tegenkwam bij de uitgang was het de beste prestatie van Blanche tot nu toe. En dat net wanneer ze voor het voor de jury moest doen. Ik vond het ook goed maar verwacht wat meer glimlach op haar gezicht, maar de spanning is wel weg. Je merkt dat ze zich beter thuis voelt op het niet te onderschatten podium. De Nederlandse pers blijkt te schrijven dat hun meisjes valse noten gezongen hebben. Ik durf niet zeggen dat ik dat hoorde, maar net bij Nederland was ik in de arena en dan hoor je dat om te zeggen niet.

Maar goed, vanavond is het dus zo ver! De belangrijkste bijzaak van het jaar: het Eurovisie Songfestival. Ik dacht altijd dat deze editie van het festival met horten en stoten zou verlopen maar het ging hier met een zeldzame vlotheid. Als we in de Euroclub iets minder lang hadden moeten wachten op onze drankjes was het perfect geweest en hadden ze iets meer kunnen verdienen aan de drinkende liefhebber.

Ik voelde me hier in Kiev niet onveilig, al moet ik zeggen dat de hoeveelheid aan politie en security nooit gezien is. Echt honderden politiemensen zijn bezig met de beveiliging en in een grote zone rond de arena kom je er niet in als je niet de nodige accreditatie hebt. De controle is vergelijkbaar met de luchthaven, alleen moet je bewijzen dat je gsm, laptop en camera ook echt werken. Dus moet je die even aan en uit zetten.

Maar om op het festival terug te komen. Het is een entertainend programma geworden met best een aantal mooie liedjes. De eerste helft met als hoogtepunt Italië en Portugal en het tweede deel met Zweden, België en Frankrijk als afsluiter. Ik weet niet wie met de uit de kluiten gewassen kristallen microfoon naar huis zal gaan, maar Portugal zou het dit jaar voor de allereerste keer in hun songfestival geschiedenis kunnen waarmaken. Van mij mag het en het festival is voor het eerst sinds heel lang een hype in Portugal. Dat vertelde de sympathieke delegatie me gisteren.

Italië staat ook hoog maar weet niet of het begrepen zal worden in alle deelnemende landen. Ook de jonge Bulgaar maakt kans. België heeft naar mijn gevoel nog altijd het beste en meest moderne en vernieuwende lied dat zeer goed zou zijn voor de toekomst van het festival en dat nu reeds een grote hit is. En voor hetzelfde geld gaat Moldavië met de gezellige "Epic Sax Guy of het jodelende Roemenië met de trofee naar huis. Al vrees ik dat de twee laatsten de punten moeten delen. Benieuwd wat Zweden gaat doen, die na België zingt.

Zoals vorig jaar bewezen kan het ook een heel onverwachte winnaar worden die niemand had verwacht en trekken we volgend jaar naar een heel andere bestemming als wat we op voorhand in gedachten hadden. Ikzelf heb genoten van twee weken voorbereiding die als een sneltrein voorbij gevlogen zijn. Het waren fantastische dagen! En als je al even in de sfeer wil komen voor vanavond dan ga je maar eens naar ons kanaal op YouTube waar je heel wat leuke en exclusieve beelden kunt vinden van de voorbije weken.

Geniet vanavond van het festival met familie en vrienden, een hapje en een drankje en maak er een feest van. Want Songfestival is de kruising van kerstmis, nieuwjaar en carnaval aan elkaar gepraat door locale schoonheden met een accent en leuke en minder leuke songs waarvan er twintig al een beetje wonnen door zicht te kwalificeren voor de grote finale! Als ik jullie met deze tekstjes heb kunnen laten verlangen naar vanavond dan was dit voor mij een geslaagde missie! Morgen nog even een besluit en dan vertrekken we weer naar huis.

Happy Eurovision!

Populaire berichten van deze blog

BLANCHE ZINGT "CITY LIGHTS" VOOR BELGIË IN KIEV.

Kiev Live: België naar finale Eurovisie Songfestival 2017.

Kiev Live: Blanche zit in de 'danger zone'.