Jan in Kiev [3]: Het is nog niet klaar.

De eerste volledige repetitiedag zit er helemaal erop. Wat begon vanochtend met een rit op de shuttle bus eindigde met een wel heel avontuurlijke taxirit. We zijn gelukkig zonder kleerscheuren terug in het hotel geraakt en dat is het belangrijkste. Dus kan ik gezond en wel weer aan mijn stukje beginnen. Vond je het goed? Wat vond je het beste? Waarom?…. Allemaal vragen die verschillende malen per dag de revue passeren. Je ziet wie heel hard zijn best heeft gedaan, je ziet ook wie nog een beetje onzeker is. Maar ja, vandaag is het "repetitie" en dat wil niet zeggen dat het klaar is.

De grote lijnen liggen natuurlijk vast, dat kan niet anders. Maar zit je geluid goed zodat je er niet naast zingt? Voel je je goed in je misschien veel te strakke jurk? Wat is de impact van zo een enorm podium met niet dire maar tientallen camera’s die rond je heen dollen, voorbij zoeven en over je heen vliegen? Je zou voor minder even de kluts kwijt zijn.

Ik zag vandaag een Zweed die verschillende keren voor bomvolle zalen heeft gestaan nerveus en onzeker zijn. En er werd zeker niet perfect gezongen. Vandaag hoor ik heel veel fans zeggen dat Blanche niet goed was. Ik begrijp dat de lat heel erg hoog ligt en de verwachtingen nog hoger. Blanche heeft een favorietenrol. We zijn dat niet gewoon en ook voor de RTBF is het - denk ik - moeilijk om daarmee om te gaan. Wat heel positief is is dat ze alleen op het podium staat en dat de sfeer diegene is die in de videoclip zit. Het meisje is verlegen, heeft enorm veel - en vandaag teveel - melancholie in de ogen maar heeft een heel mooi stemgeluid. Ik hoorde de cameramensen achter mij zeggen: "This is my favorite".

Laat ons rustig afwachten wat de tweede repetitie brengt maar één ding is zeker: het nummer is fantastisch en ik zou niemand beter weten dan Blanche om de melancholische boodschap en sfeer over te brengen. Natuurlijk moet tijdens volgende repetitie het podium van haar zijn en moet ze tonen dat ze er zelfzeker en vol goesting staat.

Van goesting gesproken... De Montenegrijn is baas van het podium draait zijn staart in alle mogelijke richtingen en staalt zoveel zelfzekerheid uit dat je zelfs zou vergeten dat zijn zangkwaliteiten niet je van het zijn. Ik vond het geweldig en hij is mijn absolute 'guilty pleasure' van het jaar. Azerbeidzjan heeft zijn eigen stage meegebracht en verkopen hun lied heel duur. Je moet het ze nageven, ze kunnen dat. (Foto: Andres Putting)

De zangeres uit Albanië die de laatste jaren tientallen kilo’s is verloren heeft een dijk van een stem maar zingt in een genre in hetgeen waar ik van denk dat er niet veel handen naar de gsm zullen grijpen om haar te steunen. Hopelijk voor haar zit ik ernaast want het is een heel fijne vrouw. Net als de Finse deelnemers die bijna een copy-paste doen van hun Finse finale... en waarom niet? Ze hebben er in Finland mooi weer kunnen mee maken. Alhoewel, mooi weer, meestal is het er koud. (flauw 😂). Het pianoriedeltje bijna op het einde van het Finse lied is één van mijn favoriete momenten van dit jaar.

Afsluiten deden we dan met Portugal. De zus heeft de honneurs waargenomen want haar broer, die het lied heel mooi zingt, heeft gezondheidsproblemen en zal pas na de tweede repetitie aankomen. Sommigen noemen het een grote kanshebber, en dat kan, maar dan zal hij een enorme chemie moeten verwezenlijken met zijn tekst in de fantastisch mooie Portugese taal. Ik wens het Portugal van harte! Al vele jaren zijn ze het miskende kind van het festival.

Laat me vandaag eindigen met de samenvatting van de tekst van het hun lied. Het was André Vermeulen die me er daarnet nog attent heeft op gemaakt. "Als je hart niet meer de kracht heeft me lief te hebben, weet dan dat ik de kracht heb om lief te hebben voor twee."  Daar komt het in ieder geval zowat op neer. "Amar Pelos Dois", fantastisch mooi in zijn eenvoud. Afwachten of de boodschap de huiskamers binnenkomt.

Nu eindigen met het taxiverhaal zou dit lyrische einde enkel verstoren en dan nog... Ik ben moe en wil gaan slapen, zeker na de lekkere roomservice die hier in de Oekraine - sorry, Oekraine - heel erg betaalbaar is. Tot morgen!

Populaire berichten van deze blog

BLANCHE ZINGT "CITY LIGHTS" VOOR BELGIË IN KIEV.

Kiev Live: België naar finale Eurovisie Songfestival 2017.

Kiev Live: Blanche werkt goeie eerste generale af.