Jan in Kiev [4]: Daarom zijn die veiligheidsinstructies er.

Eigenlijk zou ik allang moeten slapen: het is na middernacht en ben net terug van de Euroclub, dit jaar in CEC Parkovy. Vanavond was er de openingsavond. Heel mooie locatie en er was best al wat volk. Meer dan de voorbije jaren... Ik had wel de indruk dat er meer locals aanwezig waren. Een vijftal delegaties waren van de partij en wie dan natuurlijk niet mag ontbreken zijn de gasten van Moldavië. Nadat ik de de arme 'Epic Sax Guy' (foto) van de groep met al mijn onhandigheid zijn beker wodka uit de hand had geslagen moesten de jongens het podium van de Euroclub op.

Binnen de twee minuten kwam er een heel team aangerukt om de jammerlijk verloren gegane wodka op te kuisen. Net toen het leuk begon te worden gingen we naar huis. Wetende dat we dit feestje nog twee volle weken moeten uitzitten kan je maar beter rustig beginnen.

Maar goed, ondertussen heb ik het nog niet over de dag gehad. Want vandaag passeerden er weer een heel aantal landen de revue. We begonnen met Griekenland. Deze hebben enorm veel energie in de act gestoken. De man achter deze inzending is de Griekse kerel die ook verantwoordelijk was voor de Russische performance van vorig jaar. Een man met kennis van zaken! Knap hoor wat hij ervan maakt. De kansen van Griekenland voor een finaleplaats zijn een mogelijkheid geworden.

Ook de act van Moldavië is af en hun aanstekelijke passie maakt dat er heel wat stemmen naar dit land zullen gaan. Het is een leuke song die een saai feestje meteen kan opvrolijken. In de Euroclub is dat vanavond alvast gelukt. De Oekraïense keuze om 2 vrouwelijke DJ’s in te huren en twee schaarsgeklede dames te laten dansen was waarschijnlijk niet de keuze van een kenner. Maar goed, het komt wel los.

Mijn favoriet van deze ronde was Letland. Ik vind het een super leuk nummer, alternatief en niet uit de scene van het Songfestival. Naar mijn mening zijn het Letland en België die sinds een heel aantal jaren hun best doen om vernieuwing in het festival te brengen en dat legde hen tot vandaag geen windeieren. Ze mogen de eerste halve finale afsluiten en dat is alvast een voordeel.

Jammer genoeg is de vrouwelijke manager van de band daarnet van het podium gevallen en heeft ze daar drie gebroken ribben aan overgehouden. Ze ligt nu in ons hotel te bed en verwacht dat voor haar het feest alvast uit is. Ribben breken is dan ook enorm pijnlijk. Arme vrouw, ze geven echt niet voor niets elke keer opnieuw veiligheidsinstructies aan de deelnemers.

Slovenië heeft ook repetitie gehad en laat me lichtjes jaloers zijn op de stage setting van dit land. Wat had Blanche het in die opstelling leuk kunnen doen... Het leek wel alsof een ruimteschip hem kwam ophalen. Maar goed, de dag is over en morgen staan onze noorderburen op het programma! Tijdens hun Junior periode ging ik nog met de drie grietjes mee naar Plopsaland om een video te maken. Toen waren het drie jonge meisjes die toen al fantastisch konden zingen. Dat ze niet hoefde aan te schuiven en hier en daar een paar ritjes na elkaar mochten blijven zitten waren ze tot vandaag nog altijd niet vergeten.

Tijd voor bed want ik heb al wat keelpijn en hoop dat het morgen niet erger zal worden. Tot morgen en geniet van de start van een korte werkweek. Zalig dat ik een paar weken niets te maken krijg met de Belgische files... geweldig!


Populaire berichten van deze blog

BLANCHE ZINGT "CITY LIGHTS" VOOR BELGIË IN KIEV.

Kiev Live: België naar finale Eurovisie Songfestival 2017.

Kiev Live: Blanche werkt goeie eerste generale af.