Jan in Kiev [5]: Anders is het geen Songfestival geweest.

Het was een erg drukke dag! De eerste reeks landen van de tweede halve finale hadden vandaag hun repetitie. Om zeven uur opgestaan en gelukkig was de keelpijn over. Volgens mij zou dat komen van de witte smog die ze in de hal gebruiken. Je voelt dat het begint los te komen. Iedereen begint de weg te kennen en je legt contacten waardoor je gemakkelijker kunt werken. Servië ging als eerste van start. Zingen op de nuchtere maag lijkt me niet echt heel makkelijk. Ik kan me voorstellen dat het niet makkelijk is om om 9 uur in de ochtend je volledige capaciteit aan stemgeluid te moeten produceren.

Toch merk ik dat ze daar niet veel moeite mee hebben. Zal vooral een kwestie van "de stem" opwarmen zijn. Dat opwarmen gaat dan gepaard met smoelentrekkerij om de spieren van de mond los te maken in combinatie van een hoop gekke geluiden.

Eigenlijk was elke performance best oké vandaag, en vooral de Noorderburen hebben een mooie rehearsal gedaan. De meisjes kunnen zingen! De papa van de drie zussen moet wel een speciaal gen hebben om drie dochters te hebben die vocaal zo sterk zijn. Het kan natuurlijk ook van mama’s kant komen. Nederland mag fier zijn op de drie zusjes die op elk vlak hun talenten toonden. In outfits bedenken zijn we als lage landen niet echt goed maar ik moet toegeven dat de jurken er super leuk uitzien. 

Zelden klinkt een live gezongen lied exact hetzelfde als de in de studio opgenomen track. Ook al hoor ik wel eens dat het liedje zelf iets minder in de smaak valt, toch zullen ze heel veel punten krijgen voor de vocale prestatie waardoor ze naar mijn gevoel zeker een plek in de finale mogen verwachten.

De Oostenrijkers vroegen zichzelf af of de grote spiegelende maan op het podium niet over de top is. Maar op het Songfestival ga je niet heel vaak over de top en hun maan helpt zeker voor de herkenbaarheid. Als je met iemand praat over een Songfestivallied dan zeg je nogal snel: "je weet wel, die met de ster op het hoofd, of de danser in de glazen box" Bij Oostenrijk zullen ze dus zeggen, "de jongen op de maan". Jammer dat we als Belgen niet echt een gimmick hebben. Hopelijk zullen we kunnen zeggen: "het meisje met de witte jurk en het fantastische nummer".

Ik vraag me trouwens af wat het jodelliedje gaat doen. Persoonlijk is het absoluut mijn ding niet maar het zijn zulke enthousiaste leuke performers dat ik eventjes oké ben met de geseling van mijn oren. Elk jaar moet er zulk nummer tussen zitten anders is het geen Songfestival geweest. Ik verwacht trouwens ook voor hen heel wat punten. Maar die gaan meer van de kant van de televoting komen. Achteraf eens checken of mijn gevoel waar is.

Hongarije brengt een heel eerlijk lied en je voelt dat het land het festival au serieux neemt. De zanger is een zigeuner met een nummer dat best raakt en anders is. Tijdens de in-earrepetitie was hij zo onder de indruk dat hij er kippenvel van kreeg. Je kan dit letterlijk zien op het overzichtfilmpje dat ik vandaag gemaakt heb. Denemarken is vocaal ook heel sterk! Ik zag niet echt iets waarvan ik dacht dat het slecht was.

Dan toch ook even naar de Euroclub geweest. Een heel jaar zie ik iedereen het hebben over de Euroclub en toestanden, en nu ze een club hebben komen ze er niet naartoe. Komt omdat nog niet alle fans en deelnemers zijn aangekomen. De eerste week is nooit echt druk. Nu ga ik stoppen, want ik wil nog even koffie drinken alvorens de nieuwe dag te beginnen met het tweede deel van de deelnemers van de tweede halve finale. Tot morgen! Of zoals ze in het Oekraïens zeggen… Oei dat weet ik niet!☺



(Foto: Wim Dehandschutter)

Populaire berichten van deze blog

BLANCHE ZINGT "CITY LIGHTS" VOOR BELGIË IN KIEV.

Kiev Live: België naar finale Eurovisie Songfestival 2017.

Kiev Live: Blanche werkt goeie eerste generale af.