Kiev Live: "Onze moeder is trots!"

Deze nacht mochten de tien nieuwe finalisten hun fans en de pers te woord staan tijdens de persconferentie van de 'semi-final winners'. Ze waren allemaal zeer blij dat ze op die persconferentie aanwezig mochten zijn en er werden heel wat emoties gedeeld, met een lach en een traan. Ook mochten de kandidaten uit de deelnemende landen een helft loten in de finale en een dik uur na die loting werd de startvolgorde bekend: gunstig voor België en zwaar voor Nederland. We bundelen samen wat er allemaal op de persconferentie werd gezegd en wie welke helft lootte in de grote finale.

Kristian Kostov was in de Russiche versie van The Voice Kids een poulain van Dima Bilan, winnaar van het festival in 2008: "Hij heeft me al gefeliciteerd en ik wil iedereen bedanken die voor me heeft gestemd". De jonge zanger vulde emotioneel aan: "Mijn familie is hier ook en ik gewoon een dolgelukkige jongen". Bulgarije lootte de tweede helft en zal optreden als 25e.

Naviband uit Wit-Rusland zong voor het land in de eigen taal, wat een primeur was. Het loodste hen ook naar de finale: "Onze taal is geweldig. Het heeft ons gewoon naar de grote finale geholpen. Mensen hebben dus ook zo onze taal verstaan" vertelde Artem. Ksenia vulde aan: "We gaan ons best doen in de finale, maar ook gewoon plezier maken. Wit-Rusland lootte de eerste helft en zal optreden als 3e.

Ook Kroatië mag zich opmaken voor de finale, voor het tweede jaar op rij. "Ik wil iedereen bedanken. In het nummer zing ik dat je je best moet doen om alle kansen te grijpen en dat heb ik gedaan. We hebben een groot risico genomen met dit nummer, maar ik ben zo blij dat ik dat risico heb genomen!" vertelde een dolblije Jacques Houdek. Kroatië lootte de eerste helft en zal optreden als 13e.

Hongarije is heel goed bezig en heeft zich voor het zevende jaar op rij kunnen kwalificeren. Geen enkel land doet beter. "Ik ben trots om de eerste gypsy te zijn in de finale. Het is zo'n eer om hier te zijn. Ik zong niet alleen voor de Hongaren, maar ook voor de gypsies en minderheden. Dit lied is voor iedereen die zich uitgesloten voelt". zegt de zanger. Hij sluit mooi af: "Ik laat een stukje van mijn hart in Kiev." Hongarije lootte de eerste helft en zal optreden als 8e.

Een zeer geëmotioneerde Anja uit Denemarken: "Ik voel me zo gelukkig om hier te zijn. Ik kon dit niet zonder jullie hulp. Dank u daarvoor!" Ze vult aan: "Het doet me veel dat ik Denemarken in de finale heb kunnen brengen. Omdat ik een Australische achtergrond heb voel ik me nu zo gewaardeerd omdat ik de mensen in Denemarken heb kunnen trots maken". Denemarken lootte de eerste helft en zal optreden als 10e.

De Israëlische kandidaat had niet zoveel te zeggen: "Ik wil iedereen bedanken. Ik voel me springlevend!" zegt hij verwijzend naar de titel van zijn nummer. "Het is een eer om hier te zijn als een finalist. We gaan de beste performance geven die we kunnen geven. Ik hou van jullie!" sloot hij af met een groot applaus. Israël lootte de eerste helft en zal optreden als 1e.

Roemenië moest een jaar thuisblijven van de EBU, maar mag nu weer meedoen en kon zich meteen kwalificeren voor de finale van zaterdag. "Bedankt allemaal voor jullie steun vanavond. We hopen dat jullie ons ook tijdens de finale zullen steunen. Yodel It!" vertelden de twee finalisten uit Roemenië. Ze waren duidelijk in volle extase. Roemenië lootte de tweede helft en zal optreden als 20e.

"Ik denk dat het publiek op Eurovision het beste publiek op aarde is!" vertelde een dolgelukkige JOWST. De DJ achter het masker (dat tijdens de generale trouwens niet werkte) vertelde wat meer over zijn creatie: "Ons lied gaat over hoe je het moment moet grijpen als het zich voordoet, zoals wij dat nu ook doen. Bedankt iedereen en nu gaan we feesten!". Noorwegen lootte de tweede helft en zal optreden als 17e.

Uitzonderlijk mocht Nederland met drie aantreden op de persconferentie, maar het is dan ook een trio: "We hebben al met onze moeder gepraat. Ze was zo blij. Omdat we ons ding konden doen vanavond en iedereen steun konden geven. We voelden ons gesterkt op het podium. Dank je wel! Dank je wel duizend maal" zeiden de drie meiden. Nederland lootte de eerste helft en zal optreden als 6e.

De Oostenrijker Nathan Trent moest hetzelfde doorstaan als Blanche en werd pas als laatste afgeroepen: "Als laatste doorgaan is echt zenuwslopend, maar ik ben extreem blij om in de finale te staan!" Hij brengt ook hulde aan de zestien afvallers: "Het is een geweldige ervaring om de delen met andere kandidaten, ook diegene die er niet bij zijn. Jullie waren geweldig!". Oostenrijk lootte de eerste helft en zal optreden als 4e.

Populaire berichten van deze blog

BLANCHE ZINGT "CITY LIGHTS" VOOR BELGIË IN KIEV.

Kiev Live: België naar finale Eurovisie Songfestival 2017.

Kiev Live: Blanche werkt goeie eerste generale af.