Kiev Live: "Ik hoop op verandering in de popcultuur!"


Na afloop gaf de Portugese winnaar een persconferentie. Salvador Sobral kreeg een groot applaus op de weg naar het perscentrum. Hij vertelde dat hij het allemaal niet goed snapte: "Ik begreep de puntentelling niet. Plots vertelde iemand van ons team dat we gewonnen hadden!" "Hoe dan ook, het leven gaat gewoon verder. Ik ga op zomertour in Portugal en ga gewoon verder met wat ik aan het doen was. Dit is leuk, maar morgen is iedereen me al vergeten" zegt hij al lachend.

Salvador Sobral is zeker een bijzondere winnaar, want zijn leefwereld staat mijlenver van die van het Eurovisie Songfestival en de hedendaagse cultuur: "Ik schrijf nooit nummers voor de radio, maar na dit festival hebben ze mij en mijn stijl leren kennen. Daar ben ik blij om. Ik hoop ergens dat mijn overwinning het festival en de hedendaagse popcultuur zal veranderen. Mensen luisteren enkel naar de muziek dat ons voorgekauwd is en daar moeten we vanaf."

De zanger staat bekend om zijn joligheid, maar ook om zijn engagement. Van de EBU mocht hij expliciet geen boodschap daaromtrent zeggen in de uitzending, maar nadien kon het wel. "Ik heb een boodschap uitgezonden naar de vluchteling. Het was geen politiek statement, maar een humanitaire. Ik heb alles gezegd wat ik moest zeggen!" wist hij daarover te zeggen. Na zijn overwinning in de halve finales had hij een trui aan met "S.O.S. Regufees" op.

Of hij nu een nationale held zal worden in Portugal: "Die hebben we al en die heet Cristiano Ronaldo" zei hij al lachtend. "Het is een geweldig gegeven. Ik wil een rustig leven en er zal wel wat commotie rond zijn in het begin, maar of ik mezelf een nationale held zou noemen? Ik vind het wat raar!" 

Het nummer en zijn eenvoudigheid hebben we aan zus Luísa te danken: "Zij schreef dit nummer en we maakten de slogan 'Celebrate Diversity' helemaal waar! In het Engels zou dit gewoon niet geklonken hebben. Het festival gaat allemaal om de muziek." Ook zijn zus komt aan het woord. Ze kreeg de vraag waarom hij gewonnen heeft: "Ik denk gewoon de simpelheid van het nummer. Of misschien toch Salvador's interpretatie? Het was een combinatie!" zei ze opgewonden.

Jon Ola Sand sloot het gebeuren af met het traditionele welkomstpakket voor RTP, de openbare omroep van Portugal. "Alle informatie staat hierin om het Eurovisie Songfestival 2018 te organiseren" vertelde hij aan het Portugese delegatiehoofd. Hij vult aan: "Ik was enorm geraakt door de performance van Salvador. Het brengt muziek terug naar zijn essentie. Het heeft de jury en de kijker duidelijk geraakt. Alle gelukswensen aan jullie!"

Populaire berichten van deze blog

BLANCHE ZINGT "CITY LIGHTS" VOOR BELGIË IN KIEV.

Kiev Live: België naar finale Eurovisie Songfestival 2017.

Kiev Live: Blanche zit in de 'danger zone'.