Kopenhagen Live: "Ik zie mezelf als een artiest"

Tanja gaf de persconferentie in aanwezigheid met haar dansers en team. Tanja vertelde dat de tweede repetitie zeer goed ging. Beter als de eerste: "We hebben wat kleine dingen veranderd. We zijn ook de mensen backstage erg dankbaar, voor de hulp met het licht en de camera’s." Op de vraag wat er gewijzigd is en wat mensen mogen verwachten van Tanja op het podium: "Het gaat vooral om kleine suggesties die we aangepast hebben. Kleine wijzigingen aan het licht bijvoorbeeld Het gevoel op het podium is nu veel beter. Ons optreden is nog veel simpeler en lichter. We wilden het ook zo simpel mogelijk houden. Ik voel me ook heel goed nu, na deze repetitie."

Tanja is een ervaren danser en danst zelf ook veel tijdens het nummer: "Ik zie mezelf als een artiest, niet als een zanger of danser. Ik wil dat mensen genieten van het liedje en tegelijkertijd van het verhaal dat de dans verteld. Ik hou ervan te 'performen'". Op de vraag of dansen ook haar geheim is om zo goed in vorm te blijven: "Ik hou er niet van naar de fitness te gaan, dansen is een manier om fit te blijven. Ik ben een dame met rondingen en ik hou enorm van eten. Het dansen is een goede work-out."

"We hebben twee maanden elke dag repetities gedaan. Je wordt daar fysiek sterker van. In ons lokaal hadden we en houten vloer en meer dan eens hadden we een ongelukje. Het is wel gevaarlijk, de lift die we doen. Ik ben ook enorm afhankelijk van de danser die mij lift, als dit niet goed gebeurd, kan ik ook niet goed zingen." vertelt Tanja over haar act.

Op de vraag wie Tanja als grootste concurrent ziet: "Ik heb nog niet alle optredens kunnen zien, enkel Letland omdat die net voor ons waren. Ik zie er naar uit om de optredens te kunnen zien. Ik wordt daar niet nerveus van. Ik ben een artiest en ben altijd benieuwd naar wat anderen op het podium, op zoek naar nieuwe ideeën. Ik kijk al heel mijn leven naar het Eurovisie Songfestival en het is heel leuk om nu live naar andere te kijken."

Tanja heeft in zeer veel musicals mee gespeeld. Haar werd gevraagd welke rol ze het liefst heeft gespeeld of het dichtst komt bij haar eigen persoonlijkheid: ik heb niet echt een voorkeur. "Ik hou er van iets meer een donkere rol te spelen. Ik hield er van Carmen te spelen (in de musical Fame). Al hoop ik niet dat mijn verhaal hetzelfde loop als dat van Carmen!"

Verder nog over haar optreden: "er zijn nog drie vocalisten die je niet ziet. De reden daarvoor is dat heet verhaal van twee mensen uitgebeeld moet worden. Daarom zie je hen niet. Tijdens het optreden is het vooral belangrijk rustig te blijven, juist omdat de act zo moeilijk is."

Estland is van de partij sinds 1994. Meest succesvolle jaren tot nu toe waren 2001 (overwinning) en 2002 (derde plek in de finale). In de afgelopen tien jaar, wist het land zich slechts 4 keer te kwalificeren voor de finale. Hoewel vooraf bij de betere inzendingen gerekend, haalde het land vorig jaar slechts de twintigste plaats met een schamele 19 punten.

De repetitie van de Estse Tanja is hier te lezen. 

Populaire berichten van deze blog

BLANCHE ZINGT "CITY LIGHTS" VOOR BELGIË IN KIEV.

Kiev Live: België naar finale Eurovisie Songfestival 2017.

Kiev Live: Blanche werkt goeie eerste generale af.