Kopenhagen Live: "Ik ben trots op de Oekraïners."

Het hoofd van de delegatie van de Oekraïense delegatie in Kopenhagen bedankt eerst nog de organisatie en dankte voor de goede en vriendelijke ontvangst in Kopenhagen. Het team van Mariya Yaremchuk werd ook nog uitgebreid voorgesteld. Mariya nam daarna zelf het woord: "Ik ben heel blij hier te zijn en wil iedereen bedanken en dat we ons best zullen doen om tijdens ons optreden iedereen drie minuten van blijheid te brengen." Mariya en haar team brachten daarna een akoestische versie van "Tick-Tock". Dat kreeg een luid applaus van de aanwezige pers en fans.

Over hoe ze zich voorbereid op haar optreden in de halve finale: "Ik doe mijn best om altijd bevriend te zijn met het podium. We werken aan alles, het licht, de technische dingen, de kleding, het gehele plaatje. Alles is heel belangrijk en we zijn heel veeleisend". Over haar act: "Er zal een groot wiel zijn, waar twee mensen in rennen. Dit gaat over het verhaal van liefde. We proberen twee mensen uit te beelden die strijden tegen de tijd in hun liefde voor elkaar. Ze proberen om hun de tijd in te halen om hun liefde zo veel mogelijk kansen te geven."

Er werd gevraagd of ze haar tekst inderdaad veranderd heeft en waarom: "Ja, dat klopt. Ik heb een schrijfster ontmoet. Zij heeft geholpen om de tekst te verbeteren. De samenwerking met haar is heel goed gegaan, we voelen elkaar heel goed aan. En ik was heel blij met de aanpassingen die we gedaan hebben.

De opmerking werd nog gemaakt dat haar jurk veel weg heeft van de kledij die Verka Serduchka droeg: "Ik probeer hem niet na te doen." Al lachend zei ze tegen haar delegatieleidster: "Victoria, we moeten vanavond praten over het veranderen van de jurk!", wat op gelach werd onthaald.

Mariya representeert Oekraïne in zeer moeilijke tijden, heeft dat effect op haar optreden hier? "Alle inwoners in Oekraïne waren heel geschokt. Ik kon eigenlijk me niet eens meer focussen op mijn werk. Niemand eigenlijk. We zijn een sterk volk en we willen dat ook laten zien. Ik ben trots op de Oekraïners. Het heeft wel invloed op me: het motiveert me om nog sterker te zijn en nog harder mijn best te doen hier, voor mijn volk."

Oekraïne debuteerde in 2003. Het land won in 2004 en is vrij succesvol op het festival: het haalde altijd de finale en werd twee keer tweede. In 2010 kende het land een turbulente voorronde: verschillende liedjes werden gediskwalificeerd. Het land overschreed de deadline voor inzending en kreeg van de EBU een boete. In 2013 behaalde Oekraïne, dat vooraf als één van de favorieten werd aangeduid, de derde plaats.

Oekraïne repeteerde vandaag ook. Hier kan je het verslag lezen.

Populaire berichten van deze blog

BLANCHE ZINGT "CITY LIGHTS" VOOR BELGIË IN KIEV.

Kiev Live: België naar finale Eurovisie Songfestival 2017.

Kiev Live: Blanche werkt goeie eerste generale af.