Kopenhagen Live: "Mensen accepteren dat ik over dit thema zing."

De laatste persconferentie van de lange dag was die van Hongarije. Over de repetitie van vandaag zei het team dat ze nog steeds niet kunnen geloven hoe goed alles klinkt en hoe mooi het volledige decor is. Er zijn nog wat aanpassingen geweest aan de kledij, maar verder heeft het Hongaarse team geen grote veranderingen meer aangebracht. De zanger vertelde dat het onderwerp iets dat hem nauw aan het hart gaat: hij heeft iemand in zijn nabije omgeving die geconfronteerd is geweest met mishandeling. Hij begrijpt dat het niet een typisch onderwerp is, maar vind de boodschap belangrijk.

"Ik denk dat mensen wel kunnen appreciëren dat ik hierover zing. Ik heb ook een grote vrouwelijke fanbase en mensen bedanken me dat ik hier over zing. Mensen accepteren dat ik er over zing”. De moderator vond het opmerkelijk, want het Songfestival is toch meer een kwestie is van confetti en feesten.

Via sociale media werd gevraagd hoe het is om een Amerikaanse deelnemer te zijn: "Ik ben vooral Hongaars en ben dat ook heel mijn leven geweest. Het is moeilijk uit te leggen waar ik woon, maar ik zie het vooral als een feest waar heel Europa samen komt”. Wat als hij wint? "Na het winnen van de Hongaarse nationale finale, heb ik niet eens gefeest. Het was wel de bedoeling een feest te hebben bij mij thuis, maar uiteindelijk heb ik thuis alleen uit het raam gekeken, vol ongeloof. Als ik hier win, ga ik echt een feestje vieren."

Een klein detail over de act: Andras won de finale in Hongarije met een beertje op het podium (op de piano). Uit bijgeloof, is het beertje mee gekomen, Andras gelooft dat het beertje hem heeft geholpen de nationale finale te winnen en gelooft dat dat weer kan gebeuren.

Hongarije debuteerde in 1993 in een Oost-Europese voorronde, maar nam pas volwaardig deel in 1994. Het land kent sindsdien wisselend succes. De beste resultaten werden behaald in 1994 (vierde plaats) en 2007 (negende plaats). Het land nam niet deel van 1999 – 2004, in 2006 en 2010 omwille van financiële redenen. Het land eindigde vorig jaar op de tiende plek, met een volledig in het Hongaars gezongen inzending.

Een verslag van de Hongaarse repetitie is hier te vinden. 

Populaire berichten van deze blog

BLANCHE ZINGT "CITY LIGHTS" VOOR BELGIË IN KIEV.

Kiev Live: België naar finale Eurovisie Songfestival 2017.

Kiev Live: Blanche werkt goeie eerste generale af.