Jan in Wenen (5): Een perfecte IKEA-aankoop.

De tweede voorronde heeft een land meer dan de eerste dus is het vandaag een beetje langer werken. Starten doen we met 'golden boys' uit Israël. Ik voel me veilig met vijf security mensen rond me die de delegatie moeten beschermen. Ze checken alles extra om te garanderen dat de delegatie veilig kan repeteren. Ook tijdens de show zijn er constant veiligheidsmensen die bijvoorbeeld heel de avond het publiek scannen en klaar is om te reageren op elke onregelmatigheid. Waarschijnlijk zullen alle agenten zonnebrillen moeten dragen: de 'golden shoes' van de 'golden boy' zouden voor wat verblinding kunnen zorgen. 

Naast Israël repeteren er ook nog wat andere favorieten, zo voel je de spanning wanneer de Zweedse Zelmerlöw in the house is. Voor de meeste mannen en vrouwen is hij de vereenzelviging van het perfecte: een perfecte IKEA-aankoop waar geen enkele schroef bij mankeert en waar je waarschijnlijk ook levenslang garantie op krijgt. Het heeft bijna iets engs, ik hou niet van dat perfecte, ik heb er liever een hoek af. Performance is perfect, looks zijn perfect en alles is tot op de millimeter berekend, net zoals zijn overwinning die er naar alle waarschijnlijkheid toch gaat aankomen, of je dat nu leuk gaat vinden of niet. Ik zit in het kamp van de "niet" leuk-vinders, al geef ik toe dat het goed in elkaar zit.

Ik wil nieuwe, andere muziek op het festival, en men mag het raar vinden, maar ik wil liever niet nog eens naar Zweden in 2016. We waren er nog maar pas. Toch mijn hoed af voor hen, want ze doen het hier toch maar weer. Het lijkt zo simpel, net als de IKEA-kast, maar je zit er wel de hele avond aan te schroeven als je er een koopt.

IJsland is ook in the house, een heel jong meisje met een lief lied en onder leiding van Selma. Selma werd ooit tweede op het festival en wist me te verklappen dat ze blij was weer eens in Euroland te zijn. Het werd een lange dag en die werd afgesloten door Polen... een wat goud ogende metalique rolstoel komt aangereden met een heel moedige zangeres. Chapeau! Ze doet het maar. Ik toon oprecht respect en werd geraakt door haar performance.

Genoeg emotie voor vandaag, dat gaan we straks nog even wegdrinken op een feestje waar ze ons vroegen onze nationale klederdracht aan te trekken. Maar hebben wij Belgen dat? Misschien best, want het was heel onwennig tussen al het Oostenrijkse volk in lederhosen... Tot later!

Populaire berichten van deze blog

BLANCHE ZINGT "CITY LIGHTS" VOOR BELGIË IN KIEV.

Kiev Live: België naar finale Eurovisie Songfestival 2017.

Kiev Live: Blanche werkt goeie eerste generale af.