Jan in Wenen (9): Altijd sigaretten en cola bij de hand.

Vandaag was een belangrijke dag! De generale repetitie is niet alleen om alles nog eens uit te proberen, het is ook de avond dat de professionele jury uit alle landen de acts te zien krijgen en deze quoteren (vijftig procent van de punten worden gegeven door de vakjury nvdr.) dan ook op basis van deze beelden. Alles verliep heel vlot voor de Belgen! Perfect parcours gereden! Ik had het er gisteren met Maya over, de fijne 'head of press' van Finland, of ze nooit ongerust zijn of hun artiesten die dit jaar een mentale handicap hebben, niet op het laatste moment weigeren het podium op te gaan.

Het klopt inderdaad dat ze zich daar wel eens zorgen over maken, maar ze zijn betaalde artiesten en zijn zich bewust dat er zaken van hen verwacht worden. Grappige anekdote is dat de drummer enkel wil drummen als er voldoende Coca Cola is en dat een andere bandleden soms ineens een nieuw pakje sigaretten wil hebben. Indien hij op dat moment geen sigaretten heeft dan zou hij kunnen weigeren om op het podium te gaan. Dus waarschijnlijk heeft ze altijd sigaretten en een blik cola op zak.

We waren oo kte gast op de party van Israël, een land dat zo graag nog eens zou doorstoten naar de finale. Volgens mij zijn ze met hun Golden Boy goed op weg naar een finaleplaats maar soms heb ik het gevoel dat Israël zowel als Rusland een beetje te kampen hebben met een populariteitsprobleem. Het zijn landen waar de televoter zich misschien al eens wat vragen gaat bij stellen. En ze daardoor toch een beetje meer hun best moeten doen. 

Gisteren had ik op de party een fijn gesprek met Christer Bjorkman. Hij is de man achter het succes van de Zweedse voorrondes en ook alle jaren aanwezig op het festival. Toen hij ooit zelf deelnam en zijn nummer een van mijn persoonlijke favorieten was, heeft Zweden bijna geen punten gekregen. Dat maakt hij de voorbije decennia goed door blijkbaar de succesformule voor het festival gevonden te hebben. Ik zegde hem dat het lijkt of de Zweden maar op een knop te drukken hebben en er een kant-en-klare Songfestivalsong tevoorschijn komt.

Niets is minder waar, ze werken er heel hard aan en stoppen er heel veel energie in. Toen Christer me zegde niets van het Songfestival te kennen als ik nog maar een moment zou twijfelen dat België de finale niet zou halen stelde dat me gerust en kijk ik met veel zelfzekerheid de eerste halve finale tegemoet.

Zet jullie "Coca Cola" en het bier maar koud en trek een paar zakken chips open want jullie kunnen straks genieten van een heel mooi gemaakte eerste halve finale! En mogen de beste 10 de finale halen!

Populaire posts van deze blog

BLANCHE ZINGT "CITY LIGHTS" VOOR BELGIË IN KIEV.

Kiev Live: België naar finale Eurovisie Songfestival 2017.

Kiev Live: Blanche werkt goeie eerste generale af.