Jan in Stockholm [4]: De Zweden houden een uitverkoop.

Om acht uur stipt vertrekt onze bus van het hotel naar Globen en doet daar exact vijftien minuten over. Geen files hier! Dat moet geweldig zijn: je kan zowel om zeven of acht uur vertrekken, wetende dat je op tijd op je werk komt. Maar goed: ik dwaal af, even terug naar het festival. Vandaag was het een beetje feest voor de Belgen. Dag op dag dertig jaar geleden won Sandra Kim het festival. Noem me eens een paar Belgische symbolen? De Koning, Manneken Pis, het Belgisch elftal en... Sandra Kim! Laura vertelde vorige week nog tijdens een interview dat ze onder de indruk was van Sandra’s stem.

Maar goed, er hebben weer een heel aantal repetities plaatsgevonden vandaag. Ik vond het niveau beter dan gisteren en het zag er mooi uit op tv. De rockers van Cyprus plakken wel op het scherm en ze gaan het waarschijnlijk goed doen. Commerciële rock doet het over het algemeen goed op het festival. Rap daarentegen heb ik eigenlijk nog nooit weten scoren op het festival. Daarom ben ik heel benieuwd hoe de Griekse en Bosnische inzending het gaan doen.

Dit jaar zit er veel muziek van Zweedse makelij in het festival. Dat is vaak niet slecht, maar ik denk wel altijd dat de Zweden hun echt goede nummers liever voor zichzelf houden. Ik zie vaak dat er uitverkoop is in Zweden en er een hoop in de soldenbakken te vinden is. Doe mij maar wat alternatiever zoals Estland. Een lied helemaal naar mijn tand. Stiekem hoop ik dat dit soort nummer eens het festival gaat winnen in plaats van de instant, bijna voor het festival voorgeprogrammeerde liedjes. 

Op dat vlak ben ik trots op de Belgen en Nederlanders, we proberen het meestal met muziek van bij ons en als we eerlijk durven zijn scoren we best redelijk goed de laatste jaren. Vooral de Walen lijken het in de vingers te krijgen. Ik ben nu al benieuwd naar het volgende jaar. Malta haalt dit jaar alle registers open. Ze geloven enorm in hun inzending en zie hen stiekem denken aan een overwinning. Ik heb een beetje een Kate Ryan afloop in gedachte, al halen ze hier misschien nog wel de finale. Ook weer een inzending waar ik curieus naar ben.

Morgen denk ik dat de Belgen aankomen… Altijd leuk! Vergeet vooral niet op tijd naar de luchthaven te vertrekken. :-) Tijd voor bed nu want morgen weer een lange dag!



Foto: © Andres Putting (EBU)

Populaire berichten van deze blog

BLANCHE ZINGT "CITY LIGHTS" VOOR BELGIË IN KIEV.

Kiev Live: België naar finale Eurovisie Songfestival 2017.

Kiev Live: Blanche werkt goeie eerste generale af.