Jan in Kiev [6]: Loïc was volgens mij de inspiratiebron.

Spiegels. Ze worden hier niet enkel gebruikt in de make-up, maar ook om het busje waarmee je het domein opgereden komt hier in Kiev onderaan te checken op eventueel ongewenste pakketjes. Het lijkt misschien allemaal overdreven maar het geeft me wel een veilig gevoel. Veiligheid is strikt en wordt au serieux genomen. De dag begon met "Valentina Marino" die "San Monetta" zal vertegenwoordigen hier op het festival met een nummer van Ralph Siegel. Ralph is de componist van "Een beetje vrede", het lied dat decennia geleden het festival won in het wereldberoemde Harrogate. 

In dat zelfde Harrogate deden we het alles behalve slecht met het bijna accentloos Frans van de Nederlandstalige Stella. Ik meen me te herinneren dat we vierde werden. Het is trouwens ook de vierde poging van Valentina om de beker naar huis te nemen en Nicole op te volgen. Valentina zingt deze keer met een Amerikaanse schone waarmee ze het podium zal delen. Toen ik Valentina vroeg of het niet wat vroeg op de ochtend was om te repeteren zegde ze dat ze de "Spirit of the Night" heeft, wat dan ook per toeval de titel is van hun disco song. De delegatie van San Marino trekt de gemiddelde leeftijd van de delegaties naar omhoog. We zullen zien of de door de jaren opgedane ervaring zal zorgen voor een tweede finaleplaats voor Valentina en partner.

Vandaag zelfde ritueel als de dagen ervoor. 30 seconden video opnemen van de deelnemers en materiaal verzamelen voor een dagelijkse update van wat er zich achter de schermen afspeelt. Leuk om doen, mijn stappenteller weet niet wat hem overkomt. Kiev voorziet ons niet van hopen koekjes zoals de vorige jaren wel het geval was, dus ik heb hoop op een paar kilo gewichtverlies! Heel welkom, want ik kan gerust leven met een paar kilo minder.

De Noren waren hun kleding vergeten. Ik vraag me af hoe je dat doet. Deelnemen aan het festival, naar een repetitie gaan en niemand die eraan gedacht heeft de kleding mee te nemen. Maar goed, hij heeft het niet naakt moeten doen, want na de in-ear repetitie arriveerde de kleding! De delegatie uit Litouwen had dan weer wel hun outfit mee. Blijkbaar voorzien ze voor elke repetitie een andere jurk om ons dan allemaal te verrassen op de eerste dress rehearsal.

Zwitserland gaat helemaal Disney: het lijkt wel of Belle van het beest het podium opkomt ze heeft zelfs haar eigen trap meegebracht. De jurk is voorzien van echte pluimpjes en de jongens gaan helemaal voor roze! De pianist gaf gul toe dat hij deze kleur in het dagelijkse leven niet courant in zijn kleerkast heeft hangen.

Kroatië gaat het proberen met een zanger die zowel hoog als heel laag gaat. Een beetje "Mother" maar dan nu in de "My Friend"-versie. Iedereen mag zeggen wat ze willen over deze prestatie, maar ik kan je garanderen dat die kerel en zijn vrienden kunnen zingen. De vraag is enkel of zijn stem en de looks inclusief metaalkleurige viool van de backings zal volstaan om de hoge regionen van het scorebord te sieren.

Israel bracht een groot gedeelte van zijn 'golden boys' opnieuw mee naar het festival en willen hiermee opnieuw scoren. Wie zeker zal scoren is de jongen van Bulgarije. Hij springt er op alle vlakken uit en is naar mijn gevoel de Loïc Nottet van dit jaar. De componist van het nummer vertelde me dan ook dat hij deze Belg erg goed vond. Ik heb het gevoel dat Nottet de inspiratiebron is geweest voor het nummer. Hij had trouwens niets dan lof over alle vorige inzendingen van ons land. Inclusief "City Light"s.

Daarmee hebben we alle eerste rehearsals gehad, van de halve finales tenminste, en starten we met een volgende ronde waar Blanche haar toch wat ontredderde aanhang moet overtuigen dat het goed is. De jurk krijg je vandaag te zien alsook 30 seconden van de "echte" beelden. Dus als je maagdelijk aan je Songfestival wil beginnen dan wees je best voorzichtig met het aanklikken van onze video’s. Het is het eerste jaar en een primeur dat de echte beelden een klein stukje vrijgegeven worden. Dat geeft ons de kans om andere leuke content te maken.

Hoog tijd voor bed nu! Morgen gaat om 7 uur de wekker en voor alle veiligheid ook nog eens om 7:15 😊. Tot morgen!

Populaire berichten van deze blog

BLANCHE ZINGT "CITY LIGHTS" VOOR BELGIË IN KIEV.

Kiev Live: België naar finale Eurovisie Songfestival 2017.

Kiev Live: Blanche werkt goeie eerste generale af.