Kiev Live: "Het was verschrikkelijk!"

Na de eerste halve finale was er vannacht om 1 uur lokale tijd een persconferentie met de tien nieuwe finalisten. Allemaal zichtbaar gelukkig en deze keer verliep de persconferentie zonder al te veel problemen. Vorig jaar kwam het bijvoorbeeld tot een akkefietje tussen Azerbeidzjan en Armenië. Nu geen problemen dus, maar er was maar weinig tijd voor de persconferentie. Die werd op twintig minuten afgewerkt en bovendien was er ook een loting voor de finale. Vijftien landen kennen nu hun helft, Oekraïne start sowieso op plek 22 in de finale. Een korte impressie van de persconferentie.

SunStroke Project uit Moldavië kreeg de vraag of ze hun moeders hadden gebeld (een referentie naar "Hey Mamma", hun inzending). Sergei en Sergey, de twee aanwezige artiesten voor het land, vonden het een goed idee en gingen het meteen doen. Moldavië zit in het eerste deel van de finale.

Dihaj gaf een bedankje aan iedereen die Azerbeidzjan een stem had gegeven. Ook riep ze artiesten op die 'out of the box' denken in hun muziek: "Veel geluk aan alle artiesten die durven experimenteren met verschillende stijlen van muziek" Azerbeidzjan zit in het eerste deel van de finale.

"Ik ben zo dankbaar voor al de steun. Ik had vertrouwen in mezelf, mijn team en we hebben allemaal het beste gegeven en zullen dat ook doen in de finale" zei de Griekse Demy, die vertelde dat haar nummer of liefde en diversiteit ging. Griekenland zit in het tweede deel van de finale.

Ook Zweden zit in de finale. Robin Bengtsson had flink wat zenuwen: "Het was zenuwslopend om de show te openen. Er waren heel wat nummers die goed waren. Ik doe mijn best en de finale halen was het doel. Nu kan ik van de rit genieten en zien hoe ver ik kom" Zweden zit in het tweede deel van de finale.

Salvador Sobral vestigde tijdens zijn babbel aandacht voor vluchtelingen met een trui. Daar stond "S.O.S. Refugees" op. "Het was geweldig dat de mensen mijn lied wisten te waarderen. Muziek is een universele taal. Als je met je hart zingt, voelen mensen dat." Portugal zit in het eerste deel van de finale.

Kasia Moś vestigde dan weer de aandacht op dierenrechten, maar ook op de andere kandidaten: "Finland had zeker een plek in de finale moeten hebben" zei ze. Voor toekomstige artiesten had ze de raad om "zichzelf en eerlijk te zijn" en "je te omringen met geweldige mensen met goede energie". Polen zit in de het eerste deel van de finale.

Artsvik (met tolk) wil zo hoog mogelijk vliegen naar de finale en dat dromen mag en moet: "Mijn droom was dat ik op het podium van het Eurovisie Songfestival zou optreden. Mijn droom kwam waar. Je moet je dromen volgen!" Armenië zit in het eerste deel van de finale.

Ook de Australische Isaiah had een boodschap voor Australië over dromen: "Het maakt niet uit van waar je komt en wie je bent, je kan hard werken om je dromen te volgen en ze zullen uitkomen" Hij bevestigde ook dat een ander land zou organiseren mochten ze winnen. Australië ziet in het tweede deel van de finale.

"Zelfvertrouwen is het geheim tot succes" zei Hovig toen hij aan het woord kwam. "Dit is een groot succes voor zo'n klein land als het mijne. Bedankt om voor ons te stemmen. Deze show is van jullie en voor jullie!" Cyprus zit in het tweede deel van de finale.

Blanche had haar niet-kwalificatie al aanvaard: "Ik was kalm omdat ik dacht bij de laatste enveloppe dat we er niet gingen bij zijn. Ik had het al geaccepteerd. En toen riepen ze België af. Ik was extreem gelukkig. Het was verschrikkelijk dat ze ons als laatste in die enveloppe staken!" En nu? "Nu ben ik heel rustig en ik ga ook rust nemen in aanloop naar de finale van zaterdag!" België zit in het tweede deel van de finale. 


(Beeld en tekst: EBU)

Populaire berichten van deze blog

BLANCHE ZINGT "CITY LIGHTS" VOOR BELGIË IN KIEV.

Kiev Live: België naar finale Eurovisie Songfestival 2017.

Kiev Live: Blanche werkt goeie eerste generale af.